Angelo film



Film från idag :)

Kommentarer
Postat av: Ingela

Han är så grymt snygg! Rör sig trevligt oxå! =) Ska bli skoj att se honom hoppa!

2011-03-20 • 23:29:00
Postat av: MALOU KASTMAN

snygga ni är!

2011-03-21 • 09:12:18
URL: http://maloukastman.blogg.se/
Postat av: Anonym

Varför inte ta vara på hans känslighet och ge honom lite lösare tyglar? Att han går bakom lod är ett tecken på att du håller för hårt i honom.



Börja istället med den låga och långa formen, som gör honom stark och avslappnad. Han vet själv hur han bäst ska bära sitt huvud, låt honom göra det utan att försöka begränsa rörelsefriheten. Med det menar jag inte att han ska springa med näsan i marken, det finns ett mellanting.



Du väljer den lätta vägen som är en hög nacke, korta tyglar och ett starkt insving, som är en lite allt-i-allo-metod. Ta den lite längre vägen, lägg tid på att han ska bli mjuk och följsam, att han blir avslappnad nog att bära sitt huvud i en hälsosammare form. Och det kommer INTE genom att korta tyglarna som så många tror.



Våga läng dem lite och låt honom rulla på. Det känns som att du kör samma metod på alla hästar du rider, utan att egentligen ta någon hänsyn till hur de fungerar.



Du är jätteduktig på att rida och dina hästar blir fina, men jag tror det finns en bättre väg att gå.



Tittar man sedan på den lilla bruna ponnyn i din header så ser man tydligt samma sak där. Kort hals = trångt utrymme mellan ganascherna = häst som får andningen begränsad och kommer försöka bryta sig fri på ett eller annat sätt, som förmodligen tolkas som dumheter. Har sett fler bilder på den bruna ponnyn och den går likadant på nästan alla.



Nu lär du svara med ett aggressivt inlägg om hur bra det gått för dig och om att du vet bäst, men det bryr jag mig inte om. Jag menar inte detta som något negativt, jag vill bara få dig att inse och kanske våga prova något nytt? Även om jag vet att du ridit 102034 hästar så är det kanske dags för lite förändring? :)



Du har en superfin häst iaf och jag tycker inte alls att du ska lyssna på dem som säger att han är för stor eller att du inte skulle klara av honom... Ni är jättefina ihop och det ska bli roligt att se vad det blir av honom.

2011-03-21 • 13:02:26
Postat av: Anonym

Håller med ovanstående.

dem korta stunderna när han blir lite längre & lägre, det är där han ska gå hela tiden =)

2011-03-21 • 14:22:21
Postat av: emma fors / forzi.blogg.se

oj jäklar va mkt den över ha skrivit haha :) tycker han är jättefin. men visst behöver han gå i en lägre och djupare form, men det kommer ju med styrka :)

2011-03-21 • 14:28:17
URL: http://forzi.blogg.se/
Postat av: Anonym

styrka? Vad har det med styrka att göra? Den formen är den mest naturliga, och kommer när ryttaren är i balans och har en lagom längd på tyglarna. Den behöver man inte jobba sig till :)



Börjar man ordentligt med en genomridning i skritt med fokus på att få hästen ordentligt avslappnad innan man går vidare så blir det inte så svårt som man tror! :)

2011-03-21 • 14:33:40
Postat av: Anonym

det har visst det med styrka och göra, har själv en häst som gick i alldeles för hög form men som man fick jobba ner sakta men säkert ju starkare hästen blev! när hästen var svag och kom ner i formen så orka den ingenting längre, bara dog! alltså fick man JOBBA fram det! oftast olika från häst till häst dessutom, men jag tycker visst att det har med styrka och göra!

2011-03-21 • 17:23:35
Postat av: ELina

Alltså, på filmen arbetar inte den för fem öre i vilket fall som. Den SPRINGER och har bakdelen långt bakom sig.. men jaja, om det är det som du vill kalla "friskt tempo" so let's do it!

Tror inte många utbildade tränare hade gillat det, vem tränar du för? :)

2011-03-21 • 20:51:10
Postat av: linn

snyggt, förstår ditt syfte med ridningen . helt rätt, han verkar nöjd och får ett bra stöd på betet och hålla igång i ett friskt tempo !

ni som klagar tror jag inte kan så mycket bättre. Det är lättare att säga vad man ska göra än att göra det själv !

2011-03-21 • 21:21:37
Postat av: linda

Jisses :O

Ja kan hålla med om att ja nog med hade velat se honom i en lägre´och längre form inte hela passet men större delar och bara plocka upp honom korsta stunder. MEN nu har ja ju sett dig rida honom live och han vill ju gärna går där och så högt som de ser ut på filmen att han går gick han iallafall inte när ja var hos dig :)

Men en fundering alex. Bara en tanke som slog mig då min nya gör samma blir gärna lite bakom lod prova rida den lite längre och lägre formen så näsan kommer fram lite´. Kanske inte funkar på honom men funka på min:)

Till alla som gnäller:

Filmen är nog som sagt lite missvissande oh de är som sagt bara en kort stund:)

2011-03-22 • 11:25:46
URL: http://mittlivmedhastarna.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Gud vad töntiga folk är, jag rider min häst tvärtom - lång låg form för att gymnastisera och den höga korta formen på tävling och riktig träning - då hästen faktiskt ska gå högre i korrekt dressyr. Jädrar i gatan sicken snygg häst du har :D

2011-03-22 • 20:00:56
Postat av: Carro

Så fina tillsammans! :)

2011-03-22 • 21:56:18
URL: http://ridinghorse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0