Hjälpbommar..

Fick en fråga för ett tag sedan faktiskt som jag glömt att
svara på. Frågan var om jag aldrig använde mig utav hjälp-
bommar när jag hoppar mina unghästar.

Svaret är faktiskt att det är väldigt sällan jag använder hjälpbommar.
Jag vill inte hjälpa mina hästar för mycket, utan vill att de ska få lov
att kunna göra sina misstag och kunna rätta till sig efter :)
Jag vill att hästen ska lära sig att kunna se lite avståndet själv utan
massa bommar till hjälp samt så vill jag lära hästen att bli en sjysst
häst som ställer upp och inte tycker det är så konstigt att komma lite
långt ibland, eller lite nära ibland. På de små hinderna jag hoppar på
så gör det itne så mycket ifall de kommer lite tokigt ibland, de tar sig
över ändå liksom :)
Jag skulle ju aldrig styra på ett jättestort hinder utan att veta att hästen
är trygg i sig själv och kan taxera lite själv. Det kan sluta illa om man
inte är helt 100 på vad man gör då. Behöver man massa hjälpbommar
för att kunna hoppa ett stort hinder, så är hästen kanske inte helt redo
för den höjden? Eller? :)
Jag vill som sagt lära hästen att tänka lite själv. Dock brukar jag alltid
rulla ut markbommen lite för att min häst inte ska komma heelt i botten.
Jag tycker det känns som ett bra sätt att få unghästen att bli en själv-
tänkande varelse som inte tycker det är katastrof ifall den inte kommer
helt perfekt på hindret. Jag vill att hästarna ska bli ärliga och sjyssta!

:)



Hur brukar ni göra?

Kommentarer
Postat av: Lollo

Jag håller med! Är ett bra sätt att bygga upp en scyst häst som ställer upp! Den lär sig backa av lite själv istället för att rusa på och veta att det blir bra ändå :P

Använder sällan bom. Travbom om jag travhoppar och ibland bom före/efter för att få hästen att hoppa upp istället för fram :)

2011-04-13 • 13:58:27
URL: http://lbrantsberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0