Hur jag lägger upp en dag!

Får VÄLDIGT ofta frågor om hur fasiken jag hinner med allt jag ska göra under
en dag, i med jag i princip alltid är själv. Jag har ju inte riktigt rutiner som säger
att alla dagar gör jag likadant, utan det är helt olika hur jag lägger upp dagen.
Men, om man nu ska ta en dag som är hyffsat normal, där jag inte har kunder,
besiktningar och så, så kan den mycket väl se ut såhär...:
 
Går upp tidig morgon och släpper ut alla mina hästar och fodrar dem ute i hagen.
Det är 8 hästar och detta förutsätter då att det är bra väder ute. Annars lägger jag
om dagen o fodrar inne så får de gå ut senare.
 
Därefter så mockar jag alla åtta boxarna, fyller på vatten i fyra av dem ( de andra fyra
har uppvärmda vattenkoppar), lägger in eftermiddags/kvällshöet och krattar/sopar upp
överallt. Strör de boxar som behöver och sen så är jag färdig med förmiddagssysslan!
Att släppa ut, fodra, mocka, vattna, lägga in hö, sopa och kratta till åtta boxar brukar ta
ca1½- 2timmar att göra själv. Det är bädd i alla boxar (än så länge) så det går ju superfort
att mocka :)
 
Därefter går jag in och tar en andra frukost medan hästarna också äter i hagen.
 
Jag har ju åtta hästar på plats på Kvarnstena, sedan så har de som äger gården fem hästar
som jag rider, sen har jag ju ytterligare två hästar på ett stall en kilometer bort som är våra egna.
Lilla Ibiz, som är Reginas och Breeze som är sambons som jag rider.
 
När jag är inne så passar jag på att svara på sms, samtal, mail osv som ramlat in under morgonen.
 
Låt oss säga att jag går ut igen när klockan är 10-11.00. Därefter har jag cirka 10-14 hästar som ska
motioneras. No problem i min värld. Sunes hästar tar jag på kvällen när de kommit in igen, och mina
egna under dagen. Unghästarna går ju absolut inga långa pass, cirkus 20 minuter max, de övriga går
kanske 20-30 min. Det är korta men intensiva pass och hästarna verkar må bra av det, de trivs!
 
Har jag sånna här dagar där inget så speciellt händer, utan det bara är att köra på o rida, rida, rida
så brukar jag passa på att ta alla hästarna. De dagar när jag har kunder och andra tider som ska passas
så blir det kanske "bara" 8-9 hästar ridna.
 
Ingen dag är den andre lik och det händer alltid något roligt i min värld.
 
Ska ju faktiskt försöka hitta någon som vill jobba hos mig, det hade avlastat enormt mycket.
Så söker ni jobb, så är det bara o hojta ;)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: M

Undrar bara om du rider 20-30 min? Skrittar du inte fram och Av då eller? Man brukar ju skritta 10 min innan o 10 efter!

2013-04-09 • 21:00:02
Postat av: Emelie

Jag söker jobb!
Dock så är det ju lite långt att pendla hehe :)

2013-04-10 • 11:46:17
URL: http://bpkryttare.blogg.se
Postat av: Alva

Man måste inte skritta huuur länge som helst, jag rider ca. 30 minuter som Alex, och då brukar jag gå några varv för hand innan jag hoppar upp. Sedan börjar arbetet i skritt trav o galopp. Om Alex hästar trivs så, inkl. Mina, är det la jätte bra? :) Man får sätta på egna rutiner.

Min kompis mamma hade en helt galen häst när hon var mindre, hon skrittade den för hand i tjugo minuter sedan när hon hoppade upp vad det bara att hålla i sig för hästen kunde inte skritta eller trava. Dom som hade haft hästen innan henne hade väll inte ridit in den särskilt bra antar jag. Men hoppa kunde den. Hoppade upp till 1.30 PLÄTTLÄTT. Men som sagt, liiite galen ;)

Skitbra blogg Alex, läser den varje dag! :D

2013-04-10 • 16:11:37
URL: http://alvicious.blogg.se
Postat av: Amanda

Hej! Jag söker jobb, maila gärna. :)

2013-04-11 • 12:40:55
Postat av: Evelina Petersson

Låter som ett härligt liv! Klarar du av att leva på det du tjänar på hästarna eller jobbar du som något annat med? :)

2013-04-11 • 15:49:09
URL: http://pevelina.blogg.se/
Postat av: Moa ♥ :)

Fin blogg, allt bra? :)

2013-04-11 • 15:49:52
URL: http://mooaaaaaaaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0