Tung-problem!

HJÄLP! Sista nödropet och jag hoppas verkligen du vet något.. Det är så att jag har ett fullblod (valack 06) som går på två delat pelham bett och har funkat JÄTTE bra på det hela tiden eftersom jag rider på väldigt lätt hand, men så började han lägga tungan över så jag trodde bettet gick upp i gommen så jag bytte till rakt pelham... MEN nej, han fortsätter lägga över tungan hela tiden och jag har frågat massa folk om det men dom har INGEN aning!?!

Så snälla säga att du har några tips eller ideér på hur jag ska göra med min starka piggelin herre. :)

Mvh RJ

Sv. Jag hade faktiskt kollat upp med en duktig tandläkare så att man kan utesluta
att han fått vassa kanter, har vargtand/tänder, hakar eller något annat tråkigt i
munnen som får honom att vilja slippa undan. Måste säga att annars har jag inte
riktigt någon bra idé faktiskt! Det är väldigt sällan jag är med om hästar som lägger
tungan över bettet, kanske hade det fungerat att byta över till ett hackamoore
ett tag? Dem hästar som jag stött på som ofta lagt tungan över bettet har till 90%
haft något fel på tänderna som stört dem - vilket en tandläkare fixat enkelt! 

Det FINNS ju tungfelsbett att köpa, men jag tycker det är lite fel väg att
gå innan man kollat upp helt så att hästen är fin i munnen och såhär.

Kanske någon av mina läsare har några bra tips? :) Vi får hjälpas åt!

Hoppas att problemet löser sig!


Kommentarer
Postat av: Lotta

Bettet kanske sitter lite för lågt så att han lägger över tungan för att komma undan lite.

2012-03-09 • 10:36:52
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Postat av: Frida

Jag har hört två tränare prata om tungan över bettet, (om det inte har med tänderna att göra).

En sa att det berodde på spänningar i nacken, den andra sa att det i grund och botten berodde på dålig balans, som ledde till spänningar.



2012-03-09 • 14:46:56
Postat av: Anonym

Jag vet en som har samma problem och har kollat allt möjligt på hästen men hittar inget fel så hon fick rådet utav en jätte duktig tränare att ta en nylon strumpa och knyta runt underkäken ett par månader för att han skulle lära sig för det var bara en dålig olat och det funkade, han slutade med det hennes häst efter det :)

2012-03-10 • 12:28:37
Postat av: Maria

Kan meddela att ovanstående förslag är klassat som djurplågeri och är en fullständigt otillåten metod. Att en "jätte duktig tränare" föreslår något sådant är skrämmande. Mer information om otillåtna metoder när det gäller träning av hästar kan man hitta hos Jordbruksverket eller så kan man kontakta Länsstyrelsen och fråga dem om man är osäker på om en metod får användas eller inte. Tycker det är viktigt att människor som håller på med djur vet vad som är tillåtet och inte. Djurskyddet finns till för våra djurs säkerhet och deras välbefinnande.

2012-03-13 • 08:55:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0