Upplägg av ridpass

Kan inte du berätta hur du lägger upp ett vanligt ridpass? Det hade
varit väldigt intressant att läsa om! Jag tänker på till exempel hur länge
du skrittar innan du går över till högre gångart, hur du jobbar med hästarna
osv, vad du tycker är viktigast med ett ridpass osv. Jag skulle nämligen
behöva lära mig att bli lite mer effektiv, och det verkar du ju vara!


Hej du! :D
Mina egna hästar får sin fram/avskrittning påväg till och från ridhuset.
Så jag börjar oftast trava igång med en gång när jag kommer till ridhuset,
joggar runt i lägre form ett par varv, innan jag sätter igång och jobbar igenom
hästen. Viktigast är att hästen när jag känner mig färdig med ett ridpass är
att den är genomriden, loss i båda sidorna och mjuk i kroppen. Att den lyssnar
för gas, broms och slyttar sig i sidan. Enkla basic-grejer som är hur viktiga som
helst. Så länge hästen är genomriden, så behöver jag aldrig kämpa och ha en
stum häst dagen efter. Strävar efter att hästen är så pass loss och mjuk i kroppen
att det ska vara superenkelt att rida. Man ska inte behöva kämpa sig gul och blå
varenda start på ridpassen för att hästen ska vara loss och mjuk. Det ska den vara
så fort du sitter upp :)

Och så länge hästen är det, så räcker det oftast med 20-30 minuters ridning.
Jag vill ha hästarna så genomridna att det inte ska behövas timmes ridning för
att den ska fungera :)

Sen är det ju så att när jag rider, så är det liksom full koncentration som gäller
hela tiden. Intensivt och effektivt!

Där har du mitt upplägg, och mål med ridningen. Det gäller precis alla hästar!



Kommentarer
Postat av: Elin

Tack för svaret! :) Väldigt intressant att läsa!

2012-02-22 • 10:54:48
Postat av: Gabriella

Fick lite tankar i huvudet nu när jag läste detta. Frågade dig för ett tag sen om tips för en ungponny som inte tänkte framåt och blir piggare på väg mot utgången om du kommer ihåg. Han har blivit mycket bättre (drar sig inte mot utgången längre, och har bötjat tänka bättre framåt) har du tips på t.ex övningar att få han tänka "ännu" mer framåt och tycka att det blit roligt att rida ett pass liksom? Eller hoppövningar som får han tycka det är roligt att hoppa? Känns bra att fråga dig då du verkar duktig med ungponnyer! Älskar dig blogg och stil att rida, kram!

2012-02-22 • 12:43:20
URL: http://karlssonsponnyn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0