Hur köper jag häst?

Många undrar hur jag tänker när jag köper häst, i och med jag
inte provrider utan bara köper på film.


För det första, så tittar jag hur gammal hästen är. Är det början på
året, så vill jag ha en femåring och är det slutet, som nu så vill jag
ha en fyraåring. Allt för att en femåring är perfekt att sälja.
Dessutom är det lättare för mig att rida en ung häst, än en som är
äldre när det gäller stora hästar. För de unga kan man visa var de
har sin plats utan större "bråk", medan en äldre kan sin grej och
har mer åsikter.

Sen vill jag ha en häst som är 165-169cm hög. Också endast för att
det är den lättaste storleken att sälja. För egentligen, så är jag ju
så liten så att bäst för mig hade ju varit en häst på 155-160cm, eller hur? :)

Jag tittar på färgen. Yes, ni får tycka jag är hur knäpp som helst, men jag
skulle aldrig köpa en brun eller fuxfärgad häst ^^ Inte heller en skäck. 
Skimmel eller svart är det som gäller! :)

Den ska vara smäcker i modellen. Jag föredrar den lättare typen på häst.
Jag vill den ska ha långa ben. Viktigt är också att hästen har snälla ögon.
Skulle aldrig köpa en häst med lömska ögon, de går inte att lita på.

I ridningen så bryr jag mig inte så mycket. Jag vill att den ska vara sutten
på iallafall, men hur utbildad den är sen spelar absolut ingen roll. Jag
börjar ändå om från början när jag får hem hästen.

Jag bryr mig inte heller om vad den har för stam. Inte heller hur den hoppar
för dagen. Det jag tittar på är galoppen. Har hästen en bra galopp, så går
den alltid att lära hoppa. Och som jag sa tidigare, så är det viktigast att hästen
är snäll och har fina ögon!

Med detta tänket har jag iallafall hittills fått fram jättefina och trevliga hästar
med riktigt lovande framtid framför sig!
Det är det roligaste jag vet att leta fram dessa guldkornen :D



Angelo stämde in väldigt bra på denna beskrivningen, eller hur?
Och han blev hur bra som helst! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0