Hur köper jag häst?

Jaa, vad är det jag letar efter när jag köper ponny/häst?
Vad är det som gör att jag tycker den häst jag köper är
ett guldkorn i mängden av de jag sett och tittat på?

När jag letar så tittar jag aldrig efter den som hoppar helt
fantastiskt. Den behöver inte vara så mycket riden. Den
behöver absolut inte ha någon superstam.


En häst jag köper tittar jag på hur den ser ut i kroppen.
Den behöver inte vara vacker för dagen, men den ska
vara korrekt i  benen, ha en väl ansatt hals och vara byggd
i uppförsbacke. Sen är jag mer förtjust i smäckrare hästar
än de som är lite tyngre. Smaksak där :)
Jag tittar ju givetvis på stammen, där är ett antal hingstar jag
absolut INTE vill ha i stammen. Annars så är jag inte så kinkig
med att det måste vara den allra bästa stammen.
Den behöver inte hoppa fantastiskt för dagen, absolut inte.
Jag tittar då hellre på galoppen. Vill ha en stor galopp.
Att hoppa, det lär jag dem senare.
Jag letar alltid efter hästar med viljan. Jag ser guldkornet i dem
som VILL någonting. Sen måste dem ha snälla ögon. Skulle aldrig
köpa en häst med ögon som inte går att lita på.
Eftersom jag hela tiden tänker på att hästen jag köper ska gå att
sälja ett tag efter, så köper jag aldrig en problemhäst, en häst
med någon defekt (som kanske egentligen inte har någon betydelse,
men de är svårare att sälja senare pga att folk är okunniga på sånt)
osv. Med andra ord, jag köper en häst jag ser har potencial samt
som har snälla ögon.
Ni ser ju på Angelo tillexempel. Han kom som en liten speta, men
jag hade ju sett bilder på att han hade förutsättningarna i kroppen
att bli en riktigt fin häst. Har sett på bilder/filmer att han har snälla
ögon. (Sen att han var grå var... väl också en bidragande orsak att
jag köpte honom (A) xD ).
Han är inte den som hoppar som en Gud idag. Absolut inte. Men han
har en power i sin galopp och han är fantastiskt snäll samt har en
vilja. Han VILL lära sig. Han VILL vara till lags. Han VILL hitta på en
massa roliga saker :) Viljan kommer många gånger längre än kapaciteten.
Folk avlar fram gudafina hästar. Men och hur blir psyket på dem?
Och hur bra håller dem? En häst med fantastisk mekanik och helt
otroliga gångarter , javisst är de fina! Men de håller inte. Och psyket
är absolut inte det bästa. Man ska kunna hantera djuren också ;)



Vad tittar du på när du köper häst?
Låt oss säga du skulle köpa häst idag. Vad hade du haft
för krav för att du skulle köpa den?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0