Angelo - Ingen ängel idag

Lilla apa till häst idag. För det första så fanns det inte på kartan
att skrället skulle skritta ner till ponnyklubben. Nej Nej. Här taktar
vi, hoppar, drar, stutsar och gnäggar som en tok påvägen ner.
Jaja tänker ju jag. Blir bättre när han får komma igång och trava.
In your dreams alex, sa han och fortsatte bete sig som ett litet as
ett bra tag. Försökte aktivera hjärnan på honom, la fram bom som
han skulle trava över och gjorde allt för att aktivera skrället, men
lika ofokuserad var han ändå. Stundtals var han inte alls på jorden
utan heelt i sin egen värld.
Och när en så stor häst är så borta i sin egen värld är jag inte den
som klappar på halsen och ber honom komma tillbaka, jag vinklar
spöet och väcker honom med att "slå" (Slå är absolut inte rätt ord,
inte peta heller, men något där emellan? ) honom vid öronen.
Det fungerade på honom, precis som de flesta andra hästar. 
Han kom tillbaka på jorden och  det blev
bättre. Dock fick jag göra detta 4-5 gånger under passet,  och
tack vare det fick jag världens utskällning av en gubbe som
tycke jag behandlade min häst såå illa.
Åh, så trött jag blir. Det började med att han skrek över hela
anläggningen så att jag fick be honom komma till mig så vi
kunde prata om det. Kom gjorde han och därefter fick jag en sån
utskällning. Shit.. Han hade ju minsann utbildat hästar i 40 år och
så som jag gjorde för att få min häst att komma tillbaka till
jorden fick man ju minsann inte göra.
Suck. Han tyckte jag minsann fick sätta på en graman på min
häst istället. Jag försökte diskutera och berätta om varför jag
gjorde som jag gjorde , men han var verkligen inte öppen för
att lyssna. Så det var bara att ge upp diskutionen. Fanns ingen
anledning att fortsätta när han var så sur och otrevlig.

Jag anser inte att graman är någon lösning. Min lösning fungerade
ju? Angelo var inte rädd och orolig. Han var bara allmänt en pain
in the ass. Och en så stor häst får inte vara så ouppfostrad i ridningen.
Får han en gång, så blir det bara värre nästa gång. Jag är väldigt koncekvent
i min ridning och tillåter inte sånt trams som han höll på med idag.
Hästar måste vara uppmärksamma på ryttaren. Det kan bli
farligt annars.
Tänker rida lite imorgon igen så att vi upprepar samma sak som vi
gjorde idag. Så får han vila på måndag istället och smälta allt.

Såå, nu har jag fått skriva av mig lite. 



















Min pappas kamera hade dåligt batteri, därför blev det bara bilder
påväg ner till klubben. Kamerabatteriet är nu på laddning, så det
blir massor med fler bilder imorgon :)


Tur för honom att han är fin att titta på och att
han skötte sig riktigt fint emellanåt.

Annars... hade det varit budgivning här på bloggen...  x)


Kommentarer
Postat av: jacqueline

Är det nu man ska lägga ett skambud? ;)

2011-03-19 • 19:43:18
URL: http://amateurriders.blogg.se/
Postat av: malin petersson

nej graman e verkligen inte lösningen på allt, har en god aning vem mannen var.



undrar om ditt bett är delat eller rakt?

2011-03-19 • 19:46:38
Postat av: alex-xelaaa.blogg.se

Malin: mitt bett är delat..

2011-03-19 • 19:49:34
URL: http://xelaaa.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Ett rakt bett är oftast mycket snällare än ett delat då det ligger still i munnen och funkar väldigt bra på hästar som är lite oroliga just där. Tvådelat rider jag ALDRIG på då det viker sig och kan nypas, tredelat är dock enligt mig helt ok. Men testa ett rakt bett - eller ett waterfordbett, s k kulbett. Graman hade inte jag satt på heller, men just någon som antingen rör sig mer i munnen så han fokuserar på din hand (waterford) eller ett som är rakt och gör din hand stilla och hans mun lugn, om det nu är det som är problemet. Du kanske kan lägga ut en film så kan man få kika och se litegrann hur han beter sig? :) Himla snygg häst annars måste jag säga, vad är det för någon? Stam, mnkh, ålder?

2011-03-19 • 23:02:58
Postat av: Hanna

Vad köpte du honom för?

om du vill får du gärna lägga up fina hästar på bloggen för inte så förfärligt högt pris då jag är ute efter en fin duktig storhäst men jag har inte dom pengarna att köpa en häst som har gått 160..

vore toppen om du gjorde det:)

2011-03-20 • 16:14:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0