Nya regler inför 2016.

Jisses vad jag har fått många frågor ang de nya reglerna inför 2016. Det här med att varje häst ska registreras i Sverige. Vad jag tycker om detta? Tja, har väl väldigt delade meningar om det. Låt mig förklara hur detta kommer att gå till.
 
1. Du måste ta ut en id-kontrollant som kollar att hästens pass stämmer överens med hästen. Dvs. virvlar, tecken sam chip. Har hästen inget chip, så måste den chippas. Det här är väldigt olika vad det kostar. Allt beror på vem man anlitar såklart.
 
2. Sedan ska du välja avelsförbund, jag som mestadels har korsningshästar /ponnyer får välja Svenska Hästavelsförbundet (www.svehast.se). Har du häst av halvblodstyp så är det SWB du vänder dig till.
 
3. Därefter ska passet skickas in. Tänk på att skicka det rekommenderat då det är en värdehandling. Därefter är det bara att vänta. Handläggningstiden kan bli lång då de kommer få ENORMT mycket att göra. Dem beräknar att det ska ta ca 4-5 veckor. Detta ska enbart kosta ett självkostnadspris som kan vara olika beroende på vilket förbund. På Svenska Hästavelsförbundet berättade dem för mig att det skulle kosta ca 800kr + porto.
 
4. När du har fått tillbaka passet kommer där vara en stämpel som visar på att hästen är registrerad i Sverige. Hästen kommer också ha fått ett svenskt registreringsnummer.
 
Och vad tycker jag om detta? Tja, jag är kluven. Jag förstår absolut fördelarna med det, men samtidigt så kommer det bli enormt krångligt för mig som säljer hästar att låta passen skickas iväg. Jag har ringt rundor, både till avelsförbundet och till jordbruksverket för att höra hur dem ser på hur vi som jobbar med att sälja hästar ska kunna reda ut detta och svaren blir väldigt olika. Därmed är jag väldigt kluven. Svenska Hästavelsförbundet säger åt mig att jag INTE kommer kunna sälja någon häst under tiden de har passet hos sig, då passet alltid ska vara med hästen vid försäljning. Men jordbruksverket säger att det absolut går bra att sälja hästarna då det räcker att jag har kopia på passet till besiktning och att kopian ska vara fullt giltlig vid tävling samt försäljning. Vad ska jag tro på? VAR står den rena faktan om detta? Vem ska jag lita på? Jag känner mig helt kluven. Jag tycker absolut detta borde diskuteras.
Varför går det inte att JAG tar bilder på passet och tar ut en id-kontrollant och skickar in bilder till avelsförbundet så att dem sen kan registrera hästen? Detta borde bli SÅ mycket billigare och smidigare för ALLA.
 
Kluven.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag gjorde detta för några veckor sen, skickade det på måndag och fick tillbacka det på torsdagen samma vecka.

2015-10-27 • 21:14:53
Postat av: Malou Kastman

Åh så jäkla tramsigt detta!! Och då har jag ändå bara en häst det gäller hahah xp Vill inte hålla på och böka och skicka iväg Eddie's pass...

2015-10-27 • 21:35:19
URL: http://maloukastman.blogg.se
Postat av: Anonym

Hos swb kostar det 800:- och jag fick vänta ett par veckor då det var många fölregistreringar när jag skickade in mitt pass 😔

2015-10-27 • 23:37:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0