Appes tävling i söndags!

 
I söndags åkte vi till Dagstorp för att starta två klasser på Appe. Vi hade anmält till 1 meter och 110cm. Appe som inte varit ute på ett tag var otroligt mycket på hugget och ville väl helst ha hoppat alla hinderna på samma gång. Framhoppningen blev jäkligt svår på honom, då det var mycket folk på liten yta och hinderna åkte upp och ner hela tiden vilket innebär att jag får exempelvis mitt i anridning, eller när jag ska vända över stanna honom - och det är det värsta som kan hända Appe tycker han när han är så på hugget. Att man avbryter honom när han är koncentrerad. Där gäller det att uppmuntra honom och stryka lite medhårs. Aldrig att han skulle bli sur så att han sluta arbeta, men han blir spänd och irriterad när han tycker något är gjort på fel sätt ;)
 
I alla fall. Inne på banan i 1 meter så blev han sitt överexalterade jag igen och var helt överlycklig. Jag fick glatt bara hänga med på hans runda och han var helt klart överladdad. När Appe blir överladdad så skulle han aldrig bli olydig el stark på något vis, utan istället blir han tvärt om. FÖR känslig för vikten, rösten, ah alla hjälper samt så släpper han bettet lite vilket gör det svårt att hitta någon jämn rytm.
Det blev en rolig runda, dubbelt felfri och blev faktiskt placerad! Appes första placering i sitt liv :D
 
 
 
Ah, ni ser ju! HÅLL I DIG MATTE, JAG FIXAR!
 

Snygga var vi allt ,  i J van D schabrak, veredusskydd runt om samt veredusboots på det. Spookskavaj och min älskade vita hjälm.
 
I 110cm, så fick jag en SÅ mycket bättre känsla. Han var mycket mer sansad och med mig. De första 6 hinderna gick som tåget och han var GRYMT fin. På sjunde hindret fick jag välja på att lägga honom något nära el trycka av, och valde såklart att lägga honom lite närmre hindret. Detta gjorde att Appe stampade av som tusan och skruvade hela kroppen för att helt vara på säkra sidan att inte riva bommen.... Redan där visste jag att oh, shit -nu lär han hoppa stort över nästa för att kompensera. Nästa hinder var en kombination,  och mycket riktigt. Appe tar i för kung och fosterland och för att inte dra honom i munnen så släpper jag tyglarna och hinner tänka i språnget att "nu kommer han antingen ta detta på stuts, eller så landar vi i b-hindret, bäst att låta honom bestämma och lösa det som han tycker". Appe landade nästan i b-hindret efter sitt mastodont-språng och var tvungen att lägga in en tvärnit vilket gör att jag flyger av!! Haha, alltså för första gången trillar jag av Appe! Och detta för att han väljer att hoppa enormt högt över hindret hahaha. Stackars häst. Här kämpar han så för min skull och så blir det så tokigt <3
Men, jag kan inte vara missnöjd, för fyfasiken vilken häst han är och vilket hjärta han har! Nu är det ju bara hem och träna vidare. Höjden känns piece of cake, han måste bara få till mycket mer rutin. Jag är så himla glad för honom!
 
Här ser ni hur han valde att skruva på sig för att vara på säkra sidan... <3
 
På nästa hinder (kombinationen) så flög jag av ;)
Men, trots allt är jag så nöjd med honom och det kommer verkligen bli så himla bra! Mer rutin bara!! :D
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0