Snart en månad för Tojje här!

Nu har Tojje strax varit hos mig i en månad, tiden går otroligt fort.
 
För att summera lite.
 
Den här ponnyn har överraskat gång, på gång, på gång. Mitt mål med Tojje har varit en bra grundriden, harmonisk ponny som skulle gå att reglera tempo och form utan större svårigheter samt hoppa en mindre bana. Som de flesta vet, så har han ju utvecklats desto mer än så! Men, det ÄR så himla enkelt att utbilda ponnys och hästar som är BRA hanterade från början! Det är så himla viktig del i hurvida de ska utvecklas.
 
Från att debutera pay and jump (och bana över  huvud taget!) på 50 och 60 cm... den 27/12-14
 
 
 
Till att hyfsat stadigt debutera 80 cm på pay and jump den 25/1-15.
 
 
Hur har vi gjort för att nå detta? Tja, inte har det varit att träna spec mycket på själva hoppningen. Jag har jobbat mycket med dressyrarbetet för få honom med mig, lätt för hjälperna och sen kommer själva hoppningen av sig själv. För, tittar man på senaste filmen, så ser man tydligt att han har inga problem med hinderna, lydnaden sitter ganska fint och han är självsäker. Han har bra självförtroende! En superviktig detalj i det hela.
 
Vad vi kommer fortsätta på, är att stärka honom ännu mer, så han orkar ta sig igenom banan utan att bli speciellt trött, vi kommer fortsätta traglandet med lydnad och jobba mycket med enkla kombinationer och stuts för att han ska bli stark och kvick i kroppen. Banhoppning, det har han bevisat att han kan!
 
Det är grymt roligt att arbeta med denna ponny och jag ser framemot att se hans fortsatta utveckling! Tror, eller nej, jag VET att det här kommer bli en GRYM ponny.

Kommentarer
Postat av: Tyra

Ta det lugnt med honom så du inte knäcker honom. Känns som om det gått alldeles för fort, eller han är kanske också en av dina försäljningshästar/ponnyer som snabbt ska ut på marknaden? Men denne äger du väl inte själv, tänk på ägaren!

Svar: Förstår din tanke! Men, kan intyga att han pressas aldrig till något, utan allt leker vi fram. Han är grymt lättlärd, är väldigt ambitiös och letar hela tiden nya uppgifter. En ponny som denna måste man ge uppgifter för att inte tråka ut. Han har en noga uppsatt plan och efter ett par intensiva dagar, då tar han det lugnt och går enbart pass som är lösgörande dagarna efter. Som sagt, en ambitiös ponny behöver man aldrig pressa! :) Därmed är jag inte orolig.Även mina försäljningsponnys som ska ut snabbt på marknaden, skulle jag aldrig pressa på det viset. Förstår inte vitsen med det. Ponnyn har den utbildningen den har, utvecklas i sin egen takt och det finns ingen anledning för mig att hetsa någon häst/ponny. :)
Alexandra Ferm

2015-01-26 • 14:29:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0