Let´s talk about moeny!

I och med det roligaste jag vet är att prata om pengar och företagande, så tänkte jag att det är på tiden jag gör ett inlägg om en grej jag velat diskutera länge nu. Jag har 4000+ moms =5000:- för inridning samt utbildning av häst/ månad. Ni anar inte hur många som tackat nej när jag sagt vad det kostar. Det får mig att undra lite om folk har den blekaste aning vad det kostar för mig att ha hästen den månaden under arbete.
 
För att ta den jävliga verkligheten och förklara.
 
5000kr för en häst i träning i en månad. Det är väl det normala för oss som inte har några speciella meriter, men ändå jobbar med det. Men samtidigt, så de som är duktiga och har långa meritlistor tar inte mycket mer än ca 8000kr.
 
Nu börjar vi skala av.
 
Vi kan börja med att skala av momsen. På 5000kr blir det 4000kr. På 8000kr blir det 6400kr.
 
Vad kostar det för mig att ha hästen?
Stallhyra (här kvittar det egentligen om man har eget stall, eller hyr.) Ca 1000kr. Det här kan variera allt ifrån 700-1500:-, så vi tar 1000:- som exempel i eftersom då ligger vi mitt mellan.
 
Hösilage. En storhäst äter mellan 10-15 kilo om dygnet. Vi räknar på 12 kilo för att räkna mitt mellan och då hamnar vi på 12 x 1,5kr = 18kr om dagen = 18 x 30dagar = 540 kr. Hästen kostar alltså 540kr i hösilage.
 
Strö då? Man får väl räkna med att det går ca 3 spånbalar i veckan. Det innebär 3 balar x 4 veckor är 12 balar. Balarna kostar ca 70 kr styck = 840kr
 
Då tar vi och räknar av vad hästen har kostat i bara stallhyra, hö och strö.
 
1000+540+840= 2380kr.   Av dem 4000- 2380kr =1620kr. Av 6400kr- 2380=4020kr
 
Jisses. Det ryker pengar fort här!
 
 
Nu ska vi ta ut lön på detta som blir kvar! Efter skatt blir det ca 65% kvar av pengarna, sen får vi räkna bort pension mm ca 20%. Då har vi ca 45% kvar av pengarna vilket innebär 729kr kvar av 1620kr. Det blir 1809kr kvar av 4020kr.
 
Förstår ni? I slutändan blir det alltså enbart 729kr kvar av dem 5000kr vi hade från början och det blir enbart 1809kr kvar av de 8000kr vi hade från början. Galet!
 
Nu kan ni ju ha i tanken att jag INTE räknat med några som helst försäkringar, och jag har inte räknat med att något oväntat händer. En ny häst i stallet är det mest riskfyllda man kan ha.
 
Vad har vi då tjänat i timmen. SNÅLT räknat med timmar, så har vi som haft din häst jobbat med den ca 2 timmar per dag. Det är SNÅLT räknat, så här ingår in och utsläpp, mockning, skötsel, ridning/arbete osv osv. Då är 2 timmar snålt räknat, men vi kör på det som exempel!
Vågar vi  ens räkna ut det?
 
729 / 60 timmar = 12,15 KRONOR!!!!! i timmen!
 
1809 / 60 timmar = 30,15 KRONOR!!!!!  i timmen!
 
Så nästa gång ni tycker det verkar dyrt att ha en häst uppstallad hos någon. Snälla, tänk om.
 
 
 
Hoppas detta väckte lite tankar och funderingar! :)
 
Nu finns det GIVETVIS dem stall som tar ännu mer betalt men också de som tar ännu mindre.  Men här berättar jag om ett par normalpriser och exempel!

Kommentarer
Postat av: Ingela

Tack!! Det är trist att inte folk förstår vad vad det kostar... Det är ju gratis att ha häst! Jo eller hur?!
Jag förstår inte de inackorderingsstall som ligger runt 1500-2000:-/månad för helpension, de måste skjuta till pengar för att få det att gå runt...

2015-01-27 • 10:24:56
Postat av: Lovise

Nyttigt och läsvärt!

2015-01-27 • 11:41:35
URL: http://www.LoviseC.wordpress.com
Postat av: Louise

Det är realistiska och bra summor som du tar betalt tycker jag eftersom det blir ordentligt gjort. Om man ska tex. jämföra med travsporten så kostar det runt 400 kronor om dagen per häst, snabbt räknat blir det 12400 i månaden per häst, vi har 8 stycken i träning så det blir 99200 kronor i månaden, nu är en dessutom nere i frankrike och tävlar och tränar så det blir 500 o dagen för henne så totalt tittar vi på en summa på 300 000 i månaden...

Svar: Som sagt, jag förstår att de tar betalt. Som jag skrev, det är ganska orealistiskt att jobba för så små summor, det går inte att leva för öht :)
Alexandra Ferm

2015-01-29 • 19:53:08
Postat av: Katarina

Problemet med ridsporten är ju att det är en hobby. Om jag ska betala någon 5000:- per månad måste jag helt plötsligt tjäna väldigt mycket eller spara väldigt länge. Medellönen i Sverige för kvinnor är runt 18000:-. Alltså går mer än 1/4 till hästen. Bostad brukar vara största utgiften och det är inte konstigt med en hyra på 6000-7000:- om man inte vill bo i en etta och råkar jobba i eller nära en storstad.Sen ska man helst äta också och behöver tanka bilen/köpa busskort och ha nya kläder ibland. Det är inte det att folk inte VILL betala, det är det att vi redan lägger en väldigt stor del av inkomsten på våra hästar...

2015-01-31 • 12:53:38
URL: http://saganomensaga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0