Upplägg!

"Ett inlägg om hur du lägger upp träningen för dina hästar hade varit kul :) Hur ofta du hoppar/tränar för tränare/rider ut osv. Mest nyfiken är jag på hur du lägger upp träningen för dressyrhästarna som ska ut och tävla!"
 
Träningen för hästarna ser ganska olik ut, i med jag har allt ifrån treåringar till tävlingshästar som matchas mot MSV. I slutet av veckan får jag dessutom in en ny häst som ska ridas in.
 
Men, upplägget för treåringar, är i stora drag mest att checka att allt fungerar, allt det där basic. Jag tänker mycket på den tyska utbildningsskalan för unghäst och har den i bakhuvudet när jag rider. Den har jag på precis alla hästar, men på de äldre så går jag ju sedan vidare från detta till att öva skolor.


"Tyska utbildningsskalan

Det talas inom dressyrvärlden ofta om den tyska utbildningsskalan som innefattar takt, lösgjordhet, stöd, schvung, rakriktning och samling. Utbildningsskalan har utvecklats i syfte att bevara den klassiska dressyrens principer, och skall under utbildningen av hästen verka som en god vägledning. Denna utbildningsskala bygger på ren logik och innebär att först när hästen är redo, går ekipaget vidare till nästa steg i utbildningsprocessen.

Takt (Takt): Renheten och regelbundenheten i grundgångarterna skritt (4-taktig, liksidig rörelse), trav (2-taktig, diagonal rörelse) galopp (3-taktig, oliksidig rörelse).

Lösgjordhet (Losgelassenheit): Sammanhängande med takten. Lösgjordhet är en förutsättning för det riktiga arbetets kvalitet.

Stöd (Anlehnung): Syftar på kontakten mellan ryttarens hand och hästens mun. Agerar förbindelse mellan hästens fram- och bakdel, och hjälper hästen att nå en optimal balans med ryttare. Behåller taktmässigheten i alla gångarter.

Schvung (Schwung): Först när takt, lösgjordhet och stöd fungerar skall utveckling av schvung ("överföring av bakdelens energiska impulser till hela rörelsen framåt") påbörjas. Vissa hästar har av naturen mer schvung än andra.

Rakriktning (Geraderichten): Målet med rakriktningen är en symmetrisk häst, som såväl på rakt som böjt spår spårar, det vill säga går hästen med bakbenen i linje med frambenen. En symmetrisk, liksidig häst, arbetar med samma mängd vikt på båda bakbenen och håller därför en jämn kvalitet på sina rörelser åt vartdera håll.

Samling (Versammlung): Detta avancerade steg är sammanhängande med takt, lösgjordhet, stöd, schvung och rakriktning, och kan ej uppnås utan alla dessa steg. Korrekt samling innebär en förskjutning av tyngdpunkten bakåt, så att hästen bär mer vikt på sin bakdel. Bakdelen sänks genom vinkling av bakben och så att säga sätts dessa djupare in under hästen, vilket gör att framdelen blir bärandes mindre vikt, och genom detta blir högre och lättare.

Dessa steg arbetas med i ordningen: 1. Takt - 3. Stöd, 2. Lösgjordhet - 5. Rakriktning, 4. Schvung - 6. Samling. Detta kan även delas in i faser: grundläggande fasen 1-3, utveckling av påskjutet 2-5, utveckling av bärigheten 4-6.

När varje av dessa stegs mål är väl uppnådda, så blir summan genomsläpplighet (ridbarhet)."

 

Har jag en försäljningshäst, såsom polackerna, så har jag givetvis hela tiden utbildningsskalan i bakhuvudet på dem med, men där tänker jag mycket på att rida hästarna så att de ska bli extremt enkla för andra ryttare att rida. Checkar hela tiden av att dem är superenkla på hjälperna tillexempel.

När det gäller dressyrhästarna, så har jag ju alltifrån en femåring som är ganska sen i utvecklingen, då han har varit ganska valpig och stor, en lite äldre häst som är allt annat en lätt - ett litet mysterium har den varit (och har finally börjat släppa!!) samt två stycken som ligger rättså OK i utbildningen för sin ålder.

 

Alla värms upp efter grunden, skalan alltså och sedan övar de individuellt vad de behöver öva mer på. Alla hästar har någon akilleshäl som behöver stärkas och är det en bra dag så "allt" sitter, så har vi börjat öva på skolor som piaff osv.

 

Många hästar jag får hem på utbildning, har enl ägaren problem med antingen det ena eller det andra - ofta är det någon del i skalan som de tappat bort! Sällan att det är svårare än så egentligen :)

 

För att svara på hur ofta jag varierar arbetet, det är helt olika. Just nu går dressyrhästarna på intensivträning, de tränas hårt för att sedan få en veckovila.  "Mina" unghästar varierar mellan hoppning var/varannan vecka, bommar, dressyr och att ridas ute på något vis varje vecka. De går också i sele någon dag, för att slippa belastningen på ryggen.

De äldre hästarna jag har hoppar väl sisådär 1-3 gånger på en tvåveckorsperiod om det inte är något absolut speciellt de behöver lära sig. Exempelvis, har jag en häst med svårt för kombinationer, så kan den mycket väl få avsluta varje ridpass med att hoppa kombination tills problemet är löst. Annars tycker jag inte hästar behöver hoppa så ofta. Då är det mycket bättre med markbommar och stutsserier.

 

Jag är dålig på att rida ut, det erkänner jag. Jag själv tycker det är skittråkigt att rida ut, så ofta så blir det istället att jag rider på fältet så de får sträcka på benen i alla fall och slippa gå inom fyra väggar.

 

Såhär det ser ut för mig, jag tränar numera för tränare varje dag, på minst 3 hästar. Lyxigt!

 

Shit va långt inlägget blev. Förstår om ingen orkar läsa, haha!  ;) Kram på er!

 

 

Kommentarer
Postat av: Michelle Gawronska

Fin blogg!

2014-01-17 • 21:48:05
URL: http://michellegawronska.blo.gg/
Postat av: Erica Johansson


Riktigt bra inlägg =) Jag orkade läsa hela, inte så långt ;-)

2014-01-17 • 21:52:31
URL: http://icusen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fina bilder :) hur kan du ha lagt upp hästbilderna på din startsida ??
har du pro eller ?? :)

2014-01-17 • 21:59:26
Postat av: Anonym

Fina bilder :) hur kan du ha lagt upp hästbilderna på din startsida ??
har du pro eller ?? :)

2014-01-17 • 21:59:26
Postat av: Angelica Abrahamsson

Fina bilder :) hur kan du ha lagt upp hästbilderna på din startsida ??
har du pro eller ?? :)

2014-01-17 • 21:59:27
URL: http://jasmineangelica.blogg.se/
Postat av: Sandra

Väldigt bra inlägg!
Kul att du tog upp utbildningsskalan, en sådan borde alla ha på väggen i ridhuset som en liten påminnelse. Superbra att checka av listan för sig själv under ridpasset om det som är basic verkligen fungerar innan man går vidare till svårare krumelurer.

2014-01-17 • 22:21:52
URL: http://sandraljus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0