Synd jag missar!

 
 
Något jag sååå gärna hade velat är att vara med på "Hästföretagarforum 2014". Det är verkligen supersynd att jag inte tänkte på det tidigare och planerade in det. Hade varit superintressant att åka dit och lyssna!
 
Här är programmet för detta året, jag är superavis på de som är där!!!;
 

Torsdagen den 27 februari 2014 7:00-8:30 Möjlighet att följa ryttarnas fria morgonträning 8:30-9:00 Kaffe, mingel och registrering

9:00 Forumet startar

9:05 Ideellt, kommersiellt och företagsamt - Karin Mattsson-Weijber, Riksidrottsförbundets ordförande, ger sin syn på framtiden och hur vi får ihop de olika delarna i hästsporten. Hur gör andra, mer traditionellt kommersiella sporter?

9:25  Patrik Kittel - Inte bara en mästare på hästryggen. Så jobbar han för lönsamhet och långsiktiga affärsrelationer. Och så undviker han dåliga affärer. Följ med på en intressant resa bakom kulisserna hos en av världens mest meriterade hästföretagare.

10:15 Hästjuridik – Konkreta exempel och goda råd varvas med frågor ur verkligheten. LRF Konsults jurist berättar om vad som gäller, vanliga missförstånd, hur man förebygger tvister och vad man ska tänka på när ingenting går som man tänkt sig. Exempel 1 – Hur undviker jag som säljare alla fällor kring hästförsäljning? Vad gäller, vad gäller inte, hur ska jag agera för att slippa strul och få nöjda kunder?

10:35 Bensträckare och diskussioner

10:45  Exempel 2 - Vad gör jag när hyresgästen inte betalar? Vilka är mina rättigheter, vilka är hyres-gästens och hur löser jag bäst problemet? Är det någon skillnad mellan att hyra ut en stallplats och att ta in en häst på inridning eller tillridning?

11:15 De digitala trenderna är som gjorda för hästföretagare – häng med på en inspirerande framtids-resa bland betalningslösningar, kortfilmer och andra användbara – och ofta gratis – innovationer som spås ta över den digitala världen. Anna Gullstrand guidar, inspirerar och förklarar.

12:00 Lunch – Räkmacka.

12:45 Affärsidé internationell entreprenör inom ridsporten – hur lyckas man med det? Möt Peter Bollen, agronomen som startade det internationella foderföretaget Cavalor och idag livnär sig på att arrangera tävlingar – från unghästtävlingar på vardagarna till världscuptävlingar i Mechelen under nyår.

13:30  Skatter och moms för hästföretagare – Hobby eller affärsverksamhet? LRF Konsults skattejurist Fredrik Rosén berättar om aktuella fall och ger intressanta tips som guidar dig rätt i skattedjungeln.

14:05  Bensträckare och diskussion

14:10  Hur resonerar Skatteverket? Och varför. Skatteverkets hästexperter kommer och berättar om bakgrunden till reglerna och hur man jobbar med tolkningarna. Dessutom ger de en rad tips och goda råd på vägen.

14:30  Fika

14:55  Årets Ridskola – Hur blir man det? Södertälje ridklubb kombinerar ridskola med 450 elever i veckan med tävlingsverksamhet på toppnivå. Dessutom finns det något för alla, även för ickeridande föräldrar. Vitamininjektionen och verksamhetsledaren Andrea Barth berättar om resan som tagit Södertälje ända fram till Årets Ridskola.

15:35 Avrundning

15:40 Jubileumsmingel i montrarna med snittar och bubbel

15:50 Förflyttning till clinicen eller fortsatt mingel i montrarna.

Fredag 28 februari (ingår i torsdagens biljett)

8:30  Uppsamlingsmingel med kaffe och fralla

9:05  Gödselns möjligheter och omöjligheter – en resurs i förändring.

9:15  Så löste vi vårt gödseldilemma. En rapport från verkligheten.

9:55  Hur tar jag bäst hand om min gödsel? Och vad gäller egentligen för lagring, spridning, förbränning, fermentering och förädling? Tillsammans med tillverkare och myndigheter som reglerar och kontrollerar guidas vi genom de vanligaste alternativen till gödselhantering. • Hur fungerar alternativen? • Vem vänder de sig till? • Hur ser ekonomin ut? • Vilka hot och möjligheter finns? • Vad är tillåtet och inte? Vi får bland annat höra om traditionella spridningsmetoder, Swebos gödselpannor, Svensk Bioenergis pellettering av hästgödsel till förbränning, Kompostkungens fermentering av gödsel och Hästföretagarna i Västsverige, som efter noggranna analyser kommit fram till att biogas är alternativet för dem.

10:55  Bensträckare och bikupor

11:05  Vilka ekonomiska möjligheter finns för den som vill satsa på alternativa metoder för gödselhantering? Vinnova, Tillväxtverket och Energimyndigheten ger exempel och förslag.

11:30  Diskussion med panelen och publiken - Vad krävs för att ta nästa steg?

11:50  Tack för i år!

 

 

 

Något jag ska planera in nästa år kanske? Eller inte kanske... Det SKA jag göra!

 

 


Kommentarer
Postat av: Hanna

Har du något tips på något stall utomlands (vad som helst utom ren dressyrinriktning) där du tror att man kan bli anställd? Det är inte aktuellt i dagsläget pga studier men jag har tänkt mig ett sabbatsår om 1-2 år och då är det hästjobb för hela slanten som gäller! Jag hoppas iaf det. Jag tänkte eftersom du har lite kontakter utanför Sveriges gränser :)

2014-02-27 • 21:49:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0