Älskar att klippa hästar!

Är det bara jag, eller är det inte något speciellt över den tiden där när man
"måste" klippa hästarna? Jag bara älskar detta pysslet. Älskar att klippa dem,
det blir så enormt stor skillnad. Från lite småraggiga - till snygga och välpolerade.
 
Jag brukar alltid klippa precis hela hästen. Kroppen, benen, huvud - allt!
Tycker det ser snyggast ut ;)
 
Använder mig utav en sax från Jula, som köptes in år 2008 och har klippt
hundratals hästar och fungerar fortfarande super.
Den kostade mig ca 1500kr, (tror den är nere på 1000 kr idag?) och är guuuld.
Är hyffsat tystlåten, inte så tung och klipper jättefint. Använder den på hela hästen,
jag är inte den som har en mindre sax till huvud och ben. Mina hästar ber jag stå
stilla, så brukar dem säga  "okej daa" och så står dem som ljus :)
Brukar berätta för dem att jag är själv och inte har hjälp utav någon, så det vore
enklast om de bara stod stilla dem 45 minuter det tar att helklippa dem, hihi!
 
Som jag svamlar... vad jag ville säga är väl att jag bara älskar att klippa hästen,
duscha den noggrant efteråt och sedan täcka på med gosiga fleecetäcken.
Det är en mysig tid!
 
 
Brukar ni klippa era hästar? Har ni hunnit klippa era nu denna säsongen?
 

Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag ska helklippa min idag, klipper dock inte huvudet men kroppen och benen :-)

2012-09-16 • 08:58:18
Postat av: Anna

Bosse står som ett ljus så du vet. Mvh Anna

2012-09-17 • 07:04:50
Postat av: Agnes Åberg

Har klippt kropp & ben + halva huvudet lite slarvigt då min ponny inte är så glad i det, har den från Jula men tycker den känns för stor för öron & huvud :/ Men antar att det är en vanesak, är rädd för att skära honom då han rycker till rätt var det är .. :)

2012-09-17 • 23:28:40
URL: http://agnessan.blogg.se
Postat av: Tanja

Hej! Jag har precis köpt den klippmaskinen på Jula också och tänkte inviga den i dagarna ;) MEN jag undrar vilka skär som sitter på när man köper den? Är det 1 mm eller 3 mm?! Hittar inte att det står på den...Tacksam för svar!!

Svar: Jag har 3mm! :)
Alexandra Ferm

2012-09-20 • 11:26:27
Postat av: amanda

Ja det börjar ju bli dags för att klippa nu, min ponny har redan börjat få ordentligt med päls. Jag tycker som du att det är snyggast att helklippa men min ponny är 21 och väldigt frusen av sig så det blir inget med de. Jag funderar dock fortfarande över vilken sorts halvklippning jag ska göra.. ;)

2012-09-22 • 10:18:27
URL: http://amandahed.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0