Tips!

"Behöver hjälp av dig duktig Alex!! Jag har en häst som älskar
att hoppa men hon rusar mot och framförallt efter hinderna..:(
blir lätt stark och i en kombination med 2 galoppsprång går hon
alltid på 1:( har du något bra tips på att lösa detta problem och få
henne att "Chilla" lite mer;) haha hade varit super duper snällt om
du hade kunnat svara på detta:D tack för en jätte fin blogg!"


Sv. Tack så mycket, vad snäll du är! :) <3

Först och främst så hade jag övat och finslipat jättemycket på lydnaden.
Tränat mycket på övergångar, öka/minska tempot, ställningen och
fått hästen aktiv och lydig.
Jag hade övat mycket på små, små hinder ofta. Flera gånger i veckan
hade jag ställt upp småhinder! Angelo till exempel, tyckte det var helt
superroligt att hoppa och drog gärna på ifall jag inte hoppade honom
över småhinder ganska ofta. Då taggade han ner lite och kunde koncentrera
sig på uppgiften jag gav honom :)
Träna mycket på att sätta upp två hinder, med 5-6 galoppsprång mellan.
Öva på att variera galoppsprången, är hästen för pigg och busig samt drar
på mellan, så lägg en volt och  rulla på i galopp på volten tills hästen
coolat ner sig och kan ta det i det tempot du tycker.
Var hela tiden väldigt lugn själv och ha tålamod! Dessa hästar gör ju inte
detta för att på något vis vara "elaka" utan de är ju glada och positiva!
Och allt som är glatt och positivt vill vi ju ha kvar!
Uppmuntra din häst till att vänta, genom beröm när den gör rätt.
Du kan även öva på stutshinder, trava in och låt sedan hästen göra jobbet.
Ett annat tips är att lägga upp tre småhinder såhär ;



Och sedan rida serpentinbågar över. Blir hästen pigg och drar, lägg en
volt i varje båge tills hästen lugnat sig.

Sammanfattat - öva mycket på lydnaden, aktivera hästen så den får
något att tänka på och var lugn och bestämd själv! :)

Hoppas du fick ut något tips :) och lycka till :D

Kommentarer
Postat av: Siri Einarsson

Clinton var också nästan likadan..mycket bättre nu men tar åt mig av dina tips! Jätte bra:)

2012-01-03 • 14:58:05
URL: http://sirieinarsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

hon blir jätte stark och lägger all tygd i handen och sen så fort jag lättar på drar hon bara fram huvudet och springer ännu fortare..:( suuuck -_-

2012-01-03 • 19:42:31
Postat av: Rebecca Eisengarten

sv: Ja schabraket är verkligen superfint! Hade tur att jag hann få det först!

2012-01-03 • 20:18:50
URL: http://rebeccaeisengarten.webblogg.se/
Postat av: Jessie

Hej Alex...Jag har också en fråga till dig angående min ponny- Han är en ponny som hoppar jättefint på hinder, rusar dock lite men har god hoppteknik men är verkligen livrädd för bommar som ligger plant på marken och små hinder. Har du något tips på hur man kan gå till väga med detta och få honom att förstå att bommarna ej är farliga. ( Han har troligen blivit misshandlad när han stod på Irland)

2012-01-03 • 21:32:28
URL: http://killbarryzetor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0