Bett till mina hästar :)

 

Till mina hästar använder jag alltid fullcheek och sötmalmsbett. Som på bilderna
ovan. Fullcheek tycker jag är kanonbra på unghästarna och sötmalmsbettet har
jag bara fått för mig att mina hästar som är känsliga i munnen älskar. Haha,
jag vet inte om det är något som stämmer - det sitter säkert kanske bara i huvudet
på mig! ^^ Men det är ju så att tror man på någonting så fungerar det också!

Sen använder jag ett kimblewic på de lite starkare för att slippa dragkamp.
Jag fäster alltid tyglen i hela bettet så det blir ju inte SÅ mycket skarpare.
Men jag får det där lilla extra som behövs ibland för att jag ska slippa bråka
med de överglada djuren ibland :)



Dessa bett fungerar super för mig! Vad brukar du använda och varför?


Kommentarer
Postat av: Isabelle Weber

Coffi går alltid dressyr på 3 delat sprengerbett med lösa ringar, rider oftast ut på samma bett & i hoppningen går hon på ett galopp bett med D ringar och kopparrullar, väldigt snällt bett, och i terrängen har hon samma bett som i hoppningen fast med en snokrem fäst i bettringarna som går ovanför nosryggen för att kunna få ett lite skarpare bett med tryck på nosryggen istället :)



På Cappuccino använder jag mig av Nathe F-bettet i terrängen och banhoppningen för han är så otroligt skarp men om man sätter kedja på honom vågar han inte ta för sig utan går upp istället. På nathes F-bett sitter de ju nylonrem istället och det har funkat otroligt bra. I dressyren har jag alltid ridit honom på 2 st olika sprenger bett för att variera honom och efter tävlingar brukar han få gå några dagar på Hackamore :)

2011-11-12 • 12:33:57
URL: http://eventingbyisabelle.blogg.se/
Postat av: Carro

Sv: Jag med :D hoppas hoppas!

2011-11-12 • 13:04:25
URL: http://baraacarro.blogg.se/
Postat av: Team Nyrk!

Hejsan, vilken fin blogg & häst! :D

Gillar din header & färgen!

kom gärna in till oss, kanske följa varandra via bloglovin?:)

kram T.N

2011-11-12 • 14:20:24
URL: http://teamnyrk.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hade behövt hjälp! Har en häst som är väldigt het o svårriden. otroligt känslig för skänklarna o vikt o sitsen för ryttaren. tycker inte om att rida hästar på för skarpa bett men just nu rider jag henne på ett vanligt tränsbett och det funkar på banan men när vågar inte rida ut på henne med det bettet. tror du att ett sånt kimblewic skulle funka på henne o hur fungerar det i såfall? Är det ett skarpt bett eller har du något annat alternativ till mig? Tacksam för svar och hjälp!!

2011-11-13 • 20:33:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0