Het häst på hinder? Del två

Här kommer en fortsättning där jag tänker berätta om hur jag
rider en annan typ av het ponny för att få den att coola ner sig
lite. Det finns ju den heta ponnyn som aldrig stutsar eller inte
är så värst jättekänslig egentligen, utan är mest stark och drar
mot hinderna.
Den här ponnyn sänker ofta nacken lite, drar fram näsan, blir
jättelång, tar bettet och drar mot hindret så fort den fått syn på
det. Problemet blir att ponnyn kommer bli flack i sprången och
i värsta fall, så hinner den inte upp över huvud taget eftersom
den hunnit bli så lång och låg.

Den här ponnyn är det inte så lönt att ha dragkamp med.
Sitter jag upp på en sån här ponny så börjar jag med att jobba
loss den i sidorna. För av min erfarenhet så är dessa ponnyer
väldigt stela och går mest som ett lok och drar på i den övriga
ridningen också. Jag försöker att inte börja ha dragkamp - för
den kommer jag ändå aldrig att vinna.
Till en början med så är det faktiskt en smart plan att byta bett!
Man behöver inte byta till ett skarpt bett , det är inte det jag säger
utan planen är att få en förändring. Ponnyn behöver något nytt
att tänka på. Bryta gamla mönstret. Kanske byta till ett kopparbett?
Eller till ett som rullar så den inte kan bita sig fast?

Jag sitter hela tiden och rör på bettet, tragglar rund på volten och
flyttar den mycket utåt och inåt samt hela tiden justerar ställningen
och tempot. Aktiv ridning! Försöker få upp formen lite, då jag av
erfarenhet vet att de ofta är långa och låga i formen när de tuffar
på. Jag har lite högre hand på dessa ponnys och vill att de ska
bli lite mer aktiva i huvudet och hela tiden undra vad vi ska hitta på
härnäst. När jag börjar hoppa, så övar jag på att försöka hålla lite
högre form på dessa hästarna än vad jag gör på andra. Jag vill de
riktigt ska sätta sig på rumpan och börja jobba bakifrån.
Tränar på stuts och linjer där jag lägger volter och halter emellan.
Stutsen är bra, för då går det inte att springa för fort, för då hinner
de inte med att hoppa och dessutom så är det väldigt stärkande.
Tips är också att lägga in titthinder. Det går denna typen av ponny
att stoppa upp lite grann och tänka. Tänk också på att hela tiden
vara rörlig i handen och inte fastna i ett läge - för då kommer drag-
kampen tillbaka igen. Tycker du att ponnyn trots att du försöker rida
aktivt och variera hela tiden drar på, så ta tag i yttertyglen, sätt den
på rumpan och gör en volt där du försöker ha hästen utåtställd.

En annan övning är att sätta hinder längs medellinjen och sedan
hoppa i serpentinbågar. Ponnyn är så illa tvingad att bromsa upp
eftersom annars hamnar den i väggen. Dessutom så tvingas du som
ryttare att rida aktivt eftersom hinderna kommer snabbt.

För att sammanfatta. Rid aktivt och var rörlig i handen samt byt gärna
bett -ofta! Höj formen och rid den så den sätter sig på rumpan istället
för att bli framtung.  Lycka till! :)




Förtsättning följer :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0