Fråga till ER :D

Ni är så bra på allt, så jag måste fråga er om en grej igen.
Bett. Vad för sorts bett kan man använda för att få hästen
till att ta tag mer i bettet och ta bättre stöd? Någon
som har någon bra lösning på det? :)
Det är Angelo jag snackar om, han... är lite överambitiös och
böjer gärna nacken påtok för mkt ;)
Självklart vet jag hur jag ska kunna rida bort det problemet,
men ett bett som han trivs bättre med hade ju underlättat endel.

Har någon haft ngt liknande problem? Någon som vet något bett
som fungerat på denna typ av häst?



Kommentarer
Postat av: pu karlström

Jag hade rakt bett med fasta ringar och det funkade fint på min förra ponny :)

2011-03-14 • 21:57:43
URL: http://zivaldi.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fick ett tips om att man skulle rida med jaktbett med kedja. Eftersom det tydligen skulle vara det snällaste bettet för hästen, skulle även vara rakt.

Det var enligt någon duktig tandläkare :p

2011-03-14 • 22:14:53
Postat av: Jessica

Silikonbett, funkar super !

2011-03-14 • 22:15:33
Postat av: Jessica

Silikonbett, funkar super !

2011-03-14 • 22:16:10
Postat av: Jessica

Silikonbett, är nog et bästa du kan ha. Andra gillar äpplebetten också. Men jag älskar silikonbetten ;)

2011-03-14 • 22:18:53
Postat av: Hanna

Min häst (hon som togs bort) var överkänslig i munnen och så fort man tog i henne så böjde hon in nacken till bringan typ.Jag började rida på hackamore och red med det i 4månader och efter det var hon jättefin i munnen..det var bara musklerna som hon behövde och dom kom men hjälp av hackamoret eftersom att hon inte bara drog in huvudet och sprang.

Men eftersom att du vill ha bett så skulle jag rekomendera nova bett.Det är typ ett silikonbett som går att böja på och som inte är skarpt.

Hoppas det går bra med betten:)

2011-03-14 • 22:32:44
Postat av: emma fors / forzi.blogg.se

ett pessoa magic :) alltså ett som låser sig bakåt, eller ett nathe bara vanligt gummibett :) testa rakt kanske? jag älskar raka bett iaf!

2011-03-14 • 22:39:25
URL: http://forzi.blogg.se/
Postat av: jacqueline

Det är ju olika ifrån häst till häst.

Jag upplever att kaptenen suger bäst tag i Novabettet. På det är han lättast att rida med bra stöd med näsan på rätt ställe.

Men jag upplever att det är svårara att komma igenom i sidorna på det (rakt bett i allmänhet).

På kaptenen så är ett tredelat gummibett med äpplesmak & parerstänger det absolut bästa.

På det går han i en bra form & tar ett bra stöd utan att krulla ihop sig :)

Men det är bara att prova sig fram :)

2011-03-15 • 10:36:42
URL: http://amateurriders.blogg.se/
Postat av: Malena

Rakt bett med fasta ringar har funkat jättebra på min skäck.189 kr på Citygross Lycka till!

2011-03-15 • 11:50:18
Postat av: Anonym

Rakt bett med fasta ringar har funkat jättebra på min skäck.189 kr på Citygross Lycka till!

2011-03-15 • 11:51:01
Postat av: kk

Sätt på ett TJOCKT två delat ir tre så hästen får nått att ta tag i och du kommer få bättre känsla i handen jag va emot de där med bettet innan jag provat de min tränare ir va man ska kalla de är unghäst utbildare han han iaf helt AMAZING när de gäller unghästar och då han träffar mycket ungästar som unte vågar ta stöd på bettet och då har han satt på de och har själv suttit på dessa hästar på båda betten och de är som bäst när man rider på ett tjockt två delat de säger ju sig själv igentligen lycka till med din fina häst! :)

2011-03-15 • 13:26:14
URL: http://karoliinakarlsson.blogg.se/
Postat av: Jossan

Tjocka och raka bett. Novabett är jättebra, gummirakt eller applemouth rakt. Rörliga eller fasta ringar får du nog prova vad som känns bäst själv. Gummibett är snällast. Inga jaktbett med kedja som någon föreslog och varför rida på hackamore om man kan rida på snälla bett. Då får du bättre kontakt med hästen.

2012-10-23 • 20:23:23
URL: http://jossanenglund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0