För och nackdelar med allt.

Unga ryttare rider med stil

2011-03-03

 

Ponny-SM i hoppning får förändrade regler från och med 2011 och Barns tävlingar introduceras i Sverige 2011. I båda fallen finns stil med som en bedömningspunkt.

Nya regler för ponny-SM

Ponny-SM i hoppning får förändrade regler från och med 2011.

I det första SM-kvalet tillkommer stil som en bedömningspunkt för alla kategorier, dvs kat B-, kat C- och kat D-ponnyer.
Bedömningen i SM-kval 1 blir A:Stil vilket innebär att antal fel plus stilpoäng blir resultatet. Antal fel är fortfarande avgörande för placeringen i resultatlistan och vidare kval. Stilpoängen avgör den inbördes ordningen mellan de ryttare som har lika antal fel.
För B-ponnyryttarna rids även SM-kval 2 enligt samma bedömning, kat C- och D-ryttarna har bara stilbedömning i första kvalet.
Stildomare på Ponny-SM blir kända namn med hög status. Vilka det blir meddelas senare.
Till det avgörande och tredje SM-kvalet går precis som tidigare 20 ryttare i varje kategori. Övriga rider en Consolation class.

_______________________________________________________________________

Vad tycker ni om detta?

Finns såklart både för och nackdelar, men jag är ju en av dem som
tycker att hoppningen är bra eftersom det inte är en bedömningssport
där, utan reglerna blir så mycket klarare och tydligare. Jag är ju väldigt
anti till dressyrsporten, just för att det är en bedömningssport och ibland
kan det nästan kvitta hur bra eller dåligt det går beroende på vad man
heter och vilken domare det är.
Nu berör ju ponnySM absolut inte mig, men för att ha en åsikt om det
så tycker jag det är tråkigt när de börjar göra hoppningen till en bedömning-
sport. Bedömningar kan bli fruktansvärt orättvisa.




Kom jättegärna med åsikter :D


Kommentarer
Postat av: linn

håller med dig ! :)

Hoppningen är så tydlig, river du så river du och så.

Många dressyr domare ser ner på min häst för han 'r arab, ska det behöva bli så i hoppningen? :(

Hoppas de kan hålla det rättvist och så.

2011-03-18 • 18:02:42
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R Gs

trevlig blogg med intressanta inlägg (:

2011-03-18 • 18:26:21
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: jacqueline

Jag tycker att det är på tiden.

Är på tok för många ryttare, specielt ponnyryttare som rider så illa att det är synd om ponnyerna.

Skarpa bett, allmänt slarvig & dålig ridning. sen får ponnyn ta all skit när det inte går.

Nejj vi behöver ryttare som rider bättre. Så tycker det är tooppen att det blir mer & mer stilbedömningar :)

Sen håller jag med om att det är trist att man får bättre poäng beroende på vad man heter, men ofta så är där flera olika dommare så det borde & förhoppningsvis blir det bra =)

2011-03-18 • 19:02:05
URL: http://amateurriders.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag tycker att det är bra med stilbedömningen!!

Håller med Jacqueline till 100% :)

2011-03-18 • 19:20:57
Postat av: Anonym

säger som jacqueline!

2011-03-18 • 19:50:41
Postat av: emma fors / forzi.blogg.se

jag tycker det är jättebra, detta är ju inte för att försämra SM i sig, det är för att vädga inför den nya yngre generationen som kommer ta över sen, många tror nu att de här reglerna ska bli "rida hästen i dressyrgalopp utan tryck" som jag har läst på olika bloppar vilket gör mig jäkligt förbannad, om man kollar på vinnaren utav GPponny nu så visar man upp hur man ska rida och att alla har fått fel bild utav gpponnyn, hon red med en stor och fräsch galopp med tryck i, snabbare eller långsammare än så behöver det ju inte gå på sm? right. gillar jacquelin's kommentar!! :) tycker det blir super, och det säger jag inte bara för att jag nu inte tävlar ponny längre, utan att de som sedan kommer upp på häst och kanske vunnit sm och har en jäkla bra grundridning och kontroll på sin häst! Tycker det kommer lätta på så mycket tryck hos föräldrar och barn, för vem har inte sett galna b-ponnier skena runt en bana där barnen sitter som vantar på? Finns ju föräldrar som köper ponny bara för att dom "kan" inte för att deras barn passar och känner sig trygg med ponnyn. Älskar det här!!

2011-03-19 • 09:01:25
URL: http://forzi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0