En tanke

Många - framförallt ponnyryttare - säger ofta stolt att de är de enda
som kan rida sin egna ponny. Den är alldeles för het/kastar av/galen
för att andra ska kunna rida den. Ponnyn accepterar bara sin ägare.
Den kan inte säljas - för att ingen kommer klara av den. Den måste
vila under den tiden det är semester - för att ingen kommer kunna rida
den.
För mig låter detta helt konstigt. Oftast har dessa ryttare haft sina ponnyer
i många år. Jag förstår inte varför man rider ponnyn så att ingen annan kan
sitta på den sen (om det nu verkligen är så)? Alla mina hästar har jag ridit
så att vem som helst ska kunna sitta upp på dem sen. Hästen ska inte tycka
det är något konstigt, för då är det ju något som är ganska fel.
Sen är det väl självklart att hästen kanske går som bäst med ryttaren som
nu ridit på den i flera år. Men, hästen SKA kunna gå lugnt och tryggt med
en ny ryttare också. Den ska kunna gå i form med nästa ryttare också.
Den ska hoppa en enkel  liten bana med alla.
Speciellt ponnyer. För ponnyer byter ryttare oftare i och med det finns ålders-
gräns samt så blir folk alldeles för långa.
Tycker att man läser det på hur många bloggar som helst att ponnyn är sååå
svår att ingen annan än ryttaren själv klarar av den.
Bullshit. Om det nu är så - bryt mönstret och rid den annorlunda så att den
taggar ner och kan vara vänlig mot andra ryttare också.
Det är inget mål att vara ensam om att kunna rida sin häst. Det är ett mål att
få den så trygg och lättriden att alla typer av ryttare ska kunna hantera och
rida den!



(Sen förstår väl jag med att kemin inte stämmer till 100% mellan alla ryttare
och hästar. Men att en ny ryttare ska kunna rida hästarna i form lugnt och
tryggt samt kunna hoppa en enklare bana - det ska gå med alla hästar)

Diskutera gärna vidare... jag kanske har helt fel?


Kommentarer
Postat av: Ellen Nilsson

tror att du har helt rätt där.

antar att det blivit tufft att rida "svårridna" hästar, å att man anses vara duktigare ju svårare häst man har, men jag vet inte riktigt jag heller..

2011-03-30 • 17:24:40
URL: http://eliani.blogg.se/
Postat av: Lollo

Jag kan inte annat än hålla med!

Sen självklart finns det både hästar och ponnysar som folk är lite oroliga för att slänga upp vem som helst på... vilket är förstårligt för att det kan vara hästar som är rätt nerviga och så. Men det ska ju fortfarande kunna ridas av andra. Vilka problem man skulle få annars om man ex skadar sig eller när man ska sälja sin ponny/häst!

Sen vet jag iofs många som säger att hästarna är så otroligt svårridna men när dom väl ska säljas visar det sig att hästen inte alls är speciellt svårriden men att dom säger det för kanske för att verka duktiga...

2011-03-30 • 17:26:22
URL: http://www.nattstad.se/louisebrantsberg
Postat av: Henrietta

håller med till en del :)

många tycker väll det är ganska coolt att kunna rida en svår häst och sen vill inte slänga upp någon för att man är duktig/cool för man kan rida en häst och ingen annan.

Men när jag hade wendy var jag mest rädd att när någon hoppar ska hon sticka för det har hon gjort med mig och det gick fort och jag blev rädd. Hon var ganska svår med sånt om jag får säga det. Du klarade av henne bra och jag vet fler men speciellt ute, du var duktig för att klara av hene när hon blev het och speciellt stark.



Jag har välldigt svårt att slänga upp någon på min ponny! Mest för att jag har fobier och om någon skulle få hoppa upp på dom är det vissa personer och jag vet själv vilka men ja vill inte säga haha, men aa som sagt jag har mycket fobier ... hahah!



men det är en bra tanke du har ;)

2011-03-30 • 20:25:55
URL: http://ridersjumping.blogg.se/
Postat av: Ingela

Jag förstår precis hur du tänker! För mig är det ett bevis på att jag har ridit min häst rätt om andra kan sitta upp o rida utan större problem! =)

2011-03-30 • 20:47:51
Postat av: Ingela

Jag förstår precis hur du tänker! För mig är det ett bevis på att jag har ridit min häst rätt om andra kan sitta upp o rida utan större problem! =)

2011-03-30 • 20:48:39
Postat av: Linnéa

Tycker du har helt rätt :) Sen kanske det finns enstaka undantag, men jag har svårt att tro att så många hästar är så svåra som deras ägare påstår :P

2011-03-30 • 21:35:55
URL: http://sheisnea.blogg.se/
Postat av: sofia

Håller med till viss del.



Har dock ett undantag hemma som är väldigt svår riden. Hon har haft hakbett och är jätte rädd om munnen så är knappt ingen annan förutom jag som kan tränsa henne plus att hon är väldigt tjafsig och går knappt inte i form med andra.



Hon är även väldigt het och studsig så man kan inte slänga upp vem som helst på henne. Visst funkar det la sådär i en manege och bara korta korta galopper då hon inte hinner tänka så mycket.

När man kommer till hoppningen är det ingen annan som får rida henne om dom verkligen inte är riktigt duktiga för hon är riktigt svår. Gör världens luftsprång, studsar och tar bettet och man får ingen kontakt med henne. Detta är endast för hon tycker det är så himla kul men är inte många som reder ut en sådan häst.



Sen självklart tycker även jag att alla hästar ska kunna ridas av alla men denna är som sagt ett undantag ;)



2011-03-31 • 11:01:29
Postat av: Natalie

tror detär många som är rädda för att någon ska rida dennes ponny bättre än en själv:)

2011-03-31 • 11:38:57
URL: http://hakkila.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0