Hjälptyglar!



Tja, egentligen är jag inte så insatt i just det här med hjälptyglar.
Jag själv rider väldigt sällan med hjälptyglar. Jag tycker det är
svårt att rida med en ex. graman eftersom jag tycker spänner man
gramanen mellan frambenen så dyker dem och blir tunga och spänner
man den i sadelgjorden på sidorna så blir det för mycket broms på det
hela. Så, jag SJÄLV har väldigt svårt för att rida med en graman.
Jag tycker det är lättare att rida loss en häst istället. Ta fighten och
kämpa lite extra. Jag dömer ingen som använder graman, då det
alldeles säkert kanske hjälper just det ekipaget. Vad vet jag? :)
Sen, visst så sätts gramanen ibland i fel händer och då kan det bli
väldigt fel, precis som i allt annat.

Själv har jag lite respekt för att använda just gramanen då jag sett
flertalet olyckor som hänt just pga att hästen fått panik när den "suttit fast".
Hästarna slår över och ryttarna hamnar i kläm.
Visst, hästarna kan stegra när jag sätter press på dem utan graman också,
men oftast har de balansen kvar eftersom de inte sitter fast i några extra
tyglar. De får ju inte heller samma sorts panik som de kan få av att de sitter
fast.

Gummisnoddar är en bra grej att ha ibland tycker jag. För de yngre
ryttarna kanske, så är det ju en bra hjälp att få stöd av gummisnoddarna
så att hästen går bättre på plats och ryttaren kan fokusera på att hitta känslan
och tänka på sig själv. Däremot så upplever jag att de som använder  gummisnodden
för ofta får hästar som stretar emot den och bygger helt fel muskler istället.
Jag tror inte gummisnodden hjälper så mycket ifall man har en häst som inte
kan/vill gå i form, utan jag upplever att den passar bra till den lite mer utbildade
hästen med den kanske orutinerade ryttaren. Hästen får hela tiden det stöd den
är van vid och ryttaren kan lära sig att hitta känslan.

Flummigt inlägg kanske, spinn gärna vidare på det i kommentarsfältet!
Eftersom jag själv inte har några speciella åsikter om just hjälptyglar, så kanske
ni läsare kan komma med era? :)



Martingal är väl den enda hjälptygel jag använder. Dock sitter den löst
och mest för att det är snyggt  ;) Tror aldrig mina hästar har känt av den
där martingalen ;) xD

Kommentarer
Postat av: Natalie

SV: Då kanske en sån skulle passa min. Har galet svårt att hitta en passande sadel :D

2011-06-04 • 23:57:37
URL: http://hakkila.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0