Svar på frågestunden!

Vem tränar du för?

Svar: Just nu ingen alls tyvärr. Till hösten lär jag träna för Jörgen Larsson. 

Vad är dina mål med Angelo?

Svar: Mina mål är att hoppa 120 på tävling på honom iallafall, sen får jag
se hur länge jag vågar ha kvar honom ;)

Vad har du haft för ponny innan?

Svar: Jag har haft 4 stycken EGNA ponnys innan. Först en b-ponny, Ronja V.
Därefter en D-ponny Poetic Poetry (läs om honom HÄÄR), sen en c-ponny
Fröken Fanny och sist men inte minst d-ponnyn Belladonna! :)

Vad tror du Angelo har kapacitet för?

Jag tror han med lätthet går 130 iallafall. Sen får tiden utvisa vad han kommer
fixa :) Kravla sig över 140 med rätt ryttare och träning för han säkert. Men,
stadig i 130 tror jag lätt han blir. 

Hur klarar du av alla elaka kommenarer?

Svar: Har lärt mig den hårda vägen i hästvärlden från att jag var liten och
red b-ponny att folk inte är snälla i hästvärlden. Jag tror helt enkelt på vad
jag tycker och känner. Har hel del skinn på näsan ;) Sen visst, självklart så
blir jag frustrerad och ledsen ibland, men det går ganska fort över. 

Hur gammal är du?

Svar: Jag fyller faktiskt 19 år imorgon! :D

Hej! Jag undrar köper du alla hästarna du har till salu
eller lämnar folk in sina hästar till dig??

Svar: Jag köper aldrig in någon häst utan alla hästar är hästar
jag förmedlar åt ägaren. 

Hur lång är du? Du ser så liten ut på alla hästar hahaha! :D

Svar: Hörreduuu :o Nu ska du inte nedvärdera min längd här va! :o xD
Jag är faktiskt ca 157cm lång ^^ (ännu längre ifall jag ställer mig på en pall)

Varför slutade du jobba på kuskahus? var det något fel?:) du rider jättebra :)

Svar: Nejnej, där var absolut inga fel. Jag kände bara att jag behövde hitta på
något annat efter att ha jobbat där i ca 2,5 år :) Jag trivdes mycket bra där!
Tack så mycket :D

Vad är dina mål innom ridningen?

Svar: Hänvisar lite till DETTA inlägget :D

När började du rida?

Svar: Började rida på Hjärups ridskola när jag var 4-5 år. Skaffade efter
bara något år en hyrponny ett par dagar i veckan. 

Vad är det med ridningen som du gillar mest?

Svar: Åh, svårt att sätta fingret på.  Känslan av att då och då få den där
fantastiska känslan av att man har lyckats. 

Har du någon gång velat sluta upp med hästar/ridning?

Svar: Ohja! Men det har inte varat så länge. Men när jag jobbat med hästar
och typ inte lyckats vara ledig en dag på en över en månad, jobbat från tidig
morgon till mitt i natten hur länge som helst, såå ah. Då har jag tyckt att hästar
varit det fulaste djuret som finns. Men... som sagt.. jag har aldrig lyckats vara
trött på dem så länge ;)

Hur länge till kommer du hoppa nästan varje ridpass?
Nu har han väl lärt sig att hoppa?


Svar: Just nu så hoppar jag faktiskt bara runt 2 gånger i veckan på honom.
Har inte hoppat mer än två gånger i veckan på honom ganska länge nu
faktiskt :)
Men efter tävlingen igår så kommer jag lägga nytt krut på att öva ännu
mer lydnad och kombinationer  igen. Jag håller med dig, han har verkligen
lärt sig att hoppa fint nu. Men, det är massor av jobb kvar på lydnad på
småhinder samt kombinationsövning. 

Har du alltid haft detta "annorlunda" tänket? jag menar
har du alltid tränat dina ponnyer så? eller är det en ny
taktikt som du testar på angelo?


Svar: Jag har väl aldrig riktigt gjort som alla andra ;)
Jag lägger upp olika planer för varje häst jag sitter på såklart.
I grund och botten har jag samma tanke, men jag lägger upp
deras träning och utbildning på olika sätt beroende på hur de är
som individer och vilken ålder de är. 

Hur hög är angelo?

Svar: Han är runt 167-168cm, men ganska smäcker och känns
absolut inte så stor att rida tycker jag :)

Ska du sälja Angelo sen?

Svar: Japp, så fort jag känner mig färdig (antagligen när jag tävlat  på honom)

Hur kan du sälja så mycket häst när så många andra har svårt för det?

Svar: Bra hästar till rätta priser. De är bra ridna och har syperpsyke.
Där är så otroligt mycket SKIT till salu rent ut sagt. Sen har folk alldels
för höga priser på sina hästar. Där är nog största boven. Sen så är jag
alltid hundra ärlig och skulle aldrig få någon häst/ponny att låta som den
vore bättre än vad den är. Folk vågar lita på mig. 

Vilket märke är ditt favoritmärke på hästgrejer?

Svar: Oj svårt! :O Jag är nog mest glad för dyon... om jag nu måste välja!

Vad vill du bli när du blir vuxen? :D

Svar: Jag ska bli hovslagare, jobba utomlands samt i framtiden också bli
hästtandläkare. 

Hur länge har du bloggat?

Bloggen startades i Maj förra året!

Vem är din förebild i hästvärlden?

Svar: Jörgen Larsson är en av mina förebilder :D

Vilken häst är din favorit genom tiderna?

Svar: Min förra ponny Fröken Fanny, alla gånger!

Blir du aldrig ledsen när du säljer alla hästar?

Svar: Nej, aldrig. Det är ju ett jobb för mig! 

Vad är angelo för ras?

Svar: Tjaa, polskt/tyskt halvblod? ^^ Mammans sida är polsk och pappans
är tysk. 

du säger du kommer sälja angelo sen, vad ska du ha för häst sen då?

Svar:  Det får tiden utvisa! Antagligen en ny liten unghäst :)

hur högt har du hoppat?

Svar: Jag har som högst hoppat 160cm. Det var på en försäljningshäst. 

 Är du någon gång rädd när du rider eller gör ngt med hästarna?

Svar: Jag är i princip aldrig rädd när jag rider. Jag har däremot väldigt mycket
respekt för just momentet att sitta upp på hästar jag inte känner.
Så fort jag kommit upp i sadlen så är det inget problem, men just det här
momentet att sitta upp har jag respekt för.

Måste bara fråga, du har ju lite annat tänk när det gäller hästar
än de flesta andra. VARIFRÅN kommer det? Är det något speciellt
land du inspireras av? Eller någon speciell person du inspireras av?
Eller är du helt och hållet dig själv? :) Har undrar detta länge xD

Svar: Jag lyssnar och suger åt mig kunskap och tips överallt. Sen
gör jag en skön egen mix av det jag gillar bäst. Det jag själv tror på.
Har ju fått hur mycket erfarenhet som helst genom att ha jobbat på
kuskahus till exempel... 

Vad är Angelos bästa vs sämsta egenskaper? Samt dina bästa vs sämsta egenskaper?

Svar: Angelos bästa egenskap är nog att han är en fantastiskt snäll individ och att
han har en enormt stor vilja! Hans sämsta är väl att han kan bli lite antingen
för framåt eller så lyssnar han för mycket tillbaka. Det kan liksom bli ryckit och
så. Men det har ju med utbildningen och så att göra :)

Min bösta egenskap är väl att jag tror väldigt mycket på det jag gör. Jag är
arbetsnarkoman och vill väldigt mycket. Min sämsta egenskap är väl att jag
inte riktigt har tålamodet ifall jag inte "kan" saker med en gång. Helst ska
jag ju gärna vara världsmästare på allt jag gör innan jag ens börjat. Hm.
Ja. Ni förstår nog att detta är ett problem haha!

Hej! Jag undrar massa om ditt jobb och hur du kom in på den banan,
du är ju så ung!? (Du har typ mitt drömjobb). Är det ditt företag -
eftersom du står på kontaktperson på många försäljningar - eller jobbar
du för någon annan? Hur får personerna som skickar sina försäljningshästar
kontakt med dig, alltså hur "vet dom att du finns" haha? Skriv allt du kommer
på. Det skulle vara jättehjälpsamt! :D


Svar: Jag har alltid hjälpt till mycket med ponnys sedan jag var ganska liten.
Har väl fått ett gott rykte och det gör att fler frågar efter hjälp. Det handlar
om att skapa kontaktnät.
Det är inte mitt företag, utan jag står bara som förmedlare på hästarna.
Hästarna är försäljningshästar som jag har i uppgift att hjälpa till att rida till
och sälja. Hur de får kontakt med mig... ja, förlåt att jag tar upp det igen,
men det är kontakter... Man får under en lång tid bygga upp fler och fler
kontakter genom att visa sig ambitiös och visa att man kan.
Gärna jobba i något försäljningsstall där man hela tiden kan få kundkontakt.
Snacka gott och visa att man har glöden för det här. För, det är ett slitigt jobb,
men har man passionen för det så kommer det gå galant!

vad gör du med din hund när du jobbar?

Svar: Här är alltid någon hemma, så hon inte behöver vara ensam :)

Får du betald per häst du rider per gång eller får du procent när den säljs?

Svar: Jag tar betalt per häst jag rider samt så tar jag 10% när hästen säljs.

Är du inte rädd att angelo ska bli halt när han hoppas så mkt & högt?

Svar: Nix, inte ett dugg :)

hur går det med ditt körkort?

Svar: Haha jadu, äntligen så går det faktiskt framåt! Jag hoppas på att ha det i min hand
inom en månad iallafall..

hur många hästar har du ? :)

Svar: Jag äger en häst !


Kommentarer
Postat av: Sanna

I andra frågan.. vad menar du med "sen får jag

se hur länge jag vågar ha kvar honom ;)"? :)



2011-07-08 • 13:41:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0