Framhoppning på storhäst

Nog för att jag inte är förtjust i framhoppningar på ponny. Dålig koll,
skrikande föräldrar, skenande ponnys osv, men dagens framhoppning
på storhäst upplevde jag tio gånger VÄRRE.
Fy det var helt fruktansvärt. För det första så hade de på Åsbo RF inte
begränsat antalet därinne (Trångt som bara den var där dessutom,
speciellt SMALT) och det gjorde att där var runt tio stycken hela tiden.
På en väldigt liten och smal yta. Fem av dessa använde framhoppningen
till att bara skritta runt och vara ivägen på. Vad har man på framhoppningen
och göra när man inte hoppar? Eller rider fram?
Resterande fem som var där inne hade mer vilda än tama hästar och var precis
ÖVERALLT. Noll koll. En meter var klassens höjd på och då kan jag inte för mitt
liv förstå varför de sänker ner hinderna på framhoppningen till 50cm.
För att sedan höja till 60 cm. För att sedan höja till 70cm. Ops, där stannar hästen
och är dum. Tiden tickar. WIHO, hästen hoppar över, men bäst vi tar 70 cm en gång
till. Vafan liksom? Låt hinderna vara en meter som de är inne på banan.
Och är de inte på och sänker hinderna, så ska de höjas upp till 130 cm istället för
att deras stackars unghästar ska misslyckas och sedan kanske hoppa bättre.
Eller, hur är logiken egentligen? Jag fattar inte. Knäck dem lagom liksom.
Själv vill jag ju gärna hinna hoppa iallafall en gång på räcket och en gång på oxern
och då vill jag hinderna ska vara som de är på banan. Men nej, idag fanns det
inte en möjlighet att få hoppa fram på 1 meter. Lagom roligt.
Jag själv blir jättestressad av framhoppningar som inte fungerar. Tur jag har snäll
häst som inte bryr sig så mycket och kan "hoppa fram" inne på banan liksom.
Men ska det verkligen behöva vara så?
Vad har unghästar som beter sig på det viset ute på tävlingar att göra?
Kan ju tillägga att de som meckar mest på framhoppningen är de det går sämst
för inne på banan.
Nä, jag avskyr verkligen framhoppningar. Trodde det skulle bli bättre av att gå
upp på storhäst, men icke. Det blev hundra gånger värre.

Hur är reglerna EGENTLIGEN? Får man verkligen lov att hålla på att mixtra med
hinderna på en framhoppning sådär?





Kommentarer
Postat av: Sofia

Sänka hinder får man göra, dock är det ju också en respekt fråga att höja upp hindret så fort som möjligt så resterande ryttare får hoppa fram. Enligt tr får man inte hoppa högre på framhoppning än vad klassens höjd är, så alltså får man bara hoppa 1 m på framhoppningen om du senare skall starta 1m inne på banan.

2011-07-03 • 00:31:32
Postat av: Anonym

10 cm över vad du ska hoppa får du hoppa på framhoppningen.

Och ja du får mixtra hur mkt som helst med hinderna.

Men man kan fråga lite snäll om man kan få det man vill ha :)

2011-07-03 • 09:11:27
Postat av: F

På ponny får man inte höja - då ska hindrerna vara som på banan. På storhäst får man höja max 10 cm. Jag har tävlat både ponny och storhäst i båda avd, och det är absolut värst på storhäst i avd B. Hindrerna ligger ALDRIG på rätt höjd. Alltid när jag rider fram så försöker jag vara så snabb som möjligt. Vara framriden innan och sedan hoppa några språng sen ut, inte skritta runt och vänta till sista minuten.



Om du tycker dom höjer för mycket tycker jag att man borde gå till överdomaren och påpeka det. Funkisarna på framhoppningen kanske inte vet vad som står i TR.



2011-07-03 • 21:38:41
Postat av: Lotta

Jag brukar hoppa oxern lite lägre typ 60-80 sen tävlingshöjden. Räcket kan jag hoppa i rätt höjd. Det beror lite på vilken häst jag sitter på. En del behöver få lite boost och bli varma i kläderna. Men jag brukar försöka se till att inte störa andra. Men dom senaste tävlingarna jag varit på har varit kaos.. har haft en häst på 173cm och folk har ridigt rakt in i honom. Han tål verkligen inte det och jag förstår inte hur man kan rida rakt in i någon som skrittar/står still vid sidan utan att vara ivägen. Jag avskyr framridning/framhoppning. Håller mig där så lite som möjligt.

2011-07-03 • 21:58:55
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Du är inte ensam om att hata framhoppningar iaf... De är verkligen ALLTID kaos där:/

2011-07-03 • 22:22:09
Postat av: TävlingsNytt

Hej! Vi hoppas att det är okej att vi använde din bild som exempel i vårat inlägg om att börja tävla ! Din blogg är givetvis skriven under bilden :)

2012-04-01 • 09:10:01
URL: http://tavlingsnytt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0