eliani.blogg.se skrev...

"Skulle vara väldigt intressant och höra om HUR du vågade
importera en häst du aldrig hade sett eller någonting. jag
själv hade aldrig vågat det, berättat liksom hur det hela gick till :)"

http://eliani.blogg.se/

http://eliani.blogg.se/

http://eliani.blogg.se/

Jaa, det är faktiskt jättemånga som har frågat mig detta och jag
var aldrig så nervös i den här affären. Jag köpte Angelo efter att
bara ha sett film och en bild på honom och så fort jag såg annonsen
på honom så visste jag att det var den hästen jag ville ha just nu
att utbilda. Jag ringde med en gång efter att ha sett annonsen och
fick prata med en väldigt pratglad tjej. Jag beskrev vad det var jag
ville ha för häst och hon tyckte Angelo stämde in bra på vad jag sa.
Jag har jobbat länge i försäljningsstall och jag vet hur det går till när
man ska importera häst samt lite vad man ska fråga och vad som
ska ordnas. Efter det första samtalet jag ringde så gick affären väldigt
fort. En vecka senare kom han ju :)
Vad jag såg till innan, var att hon fick scanna passet så jag kunde se att
det stämde överrens med vad hon sa. Sen så gjordes det ett polskt veterinär-
intyg innan han åkte. Polska veterinärintyg ser lite annorlunda ut än vad
de svenska gör. Här i sverige är det väldigt petigt med allt och många
hästar som egentligen är fräscha individer går tyvärr inte igenom.
Polska intyg är mer en OK-stämpel för att hästen inte är halt, öm eller
ser sjuk ut ^^ Och det räcker för mig. Så, jag tackade ja och vi fixade
så att hon körde hit honom till ystad i transport med båt. Där lastades det
om väldigt kvickt, jag kände igenom hästen såklart innaan han fick gå på
vår transport och pengarna gav vi henne kontant. Enkelt och smidigt!
Jag tyckte inte det var någon idé att han skulle sova över i ystad. Det var
lika bra att åka hem med en gång så han är "hemma" så fort som möjligt.
Det är ju inte så jättelångt från ystad till klippan ju.
Väl hemma gick jag en sväng med honom innan jag ställde in honom i boxen
för natten. En ganska förvirrad häst gjorde allt jättesnällt :)
För att komma till HUR jag vågade denna affären... ja, jag köper ju aldrig hästar
för att jag ska ha dem hela livet. Jag köper hästar som jag utbildar och sen
säljer vidare. Så det spelar inte så stor roll ifall de passar mig eller inte.
Jag ser till att lösa det tills det  är dags att sälja :) En såhär ung och oriden häst
är ju dessutom superenkel att forma som man vill ha dem. Jag är aldrig nervös
när det är unghästar det gäller ^^

Någon som undrar något mer om detta så är det bara att fråga :)



Första gången jag red honom! :)



Du hade ju en fråga till, den kommer i nästa inlägg! :D

Kommentarer
Postat av: Emelie

Vilken sida hittade du Angelo på? Hästnet? Nån speciell försäljningssida? Får man fråga vad priserna ligger på i polen, på ett ungefär, du behöver inte säga exakt vad du gav för din gråa buse :) Han är iaf ruskigt fin!

2011-04-15 • 14:31:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0