Svåraste frågan en kund kan ställa...

Är defenitivt:
 
-Är den pigg?
 
Eeehh, hur fasiken svarar man på en sån fråga? Det beror ju HELT på vem som sitter på hästen och OAVSETT hur flitigt kunden har försökt beskriva sig själv och hur den rider/vill ha sin häst så är det OMÖJLIGT att svara på.
För att dra ett exempel, Appe. Min häst. När jag rider så kan jag be honom vara precis så energisk som jag vill ha honom för dagen. När Regina sitter upp på Appe så får hon honom knappt att börja trava pga at hon spänner sig och en spänd rumpa i sadeln för Appe betyder samla ihop sig och ladda inför uppgift. Så att med Regina går han alltså mest och trampar på stället tills Reginas  12åriga vilsna kropp lyder henne och slappnar av. Då jäklar i det får hon en skjuss framåt och han springer på. Det här är vad jag kallar pigg häst, då han kämpar för att lyssna och lyda, och gör allt i sin makt för att vara oss till lags. Pigg och lydig, trots att han inte sprang fort med Regina, utan mest på stället och hon satt och kämpade med benen för att få honom att springa framåt. Pigg häst - i min värld. Någon annan hade tyckt han var lat, just för att han inte springer framåt.
Ett annat exempel är lilla irländaren Hoppetossa (nu hittar jag bara på en häst) som ska säljas. Lilla Hoppetossa går i dagsläget 1 metersklasser och hennes kapacitet är väl begränsad till 110cm kanske. Lilla Hoppetossa är en känslig ponny trots allt och gillar när man håller en mjuk hand. När man drar i Hoppetossa för mycket, så lägger hon sig på bettet i försvar och ökar steglängden. Kund ett som kommer på denna ponnyn är en "lilla lisa" som ska ha en ponny att börja tävla på. Lilla lisa tycker ponnyn galopperar lite stort och vill bromsa och gör det på det klassiska sättet - drar i tyglarna. Lilla Hoppetossa bromsar inte, utan upplevs då bli stark istället och i och med hon ökar steglängden så blir Lilla Lisa stressad och drar lite hårdare i tyglarna. Den onda cirklen är startad och när jag lyckats ptroa ner Hoppetossa så hon stannat hoppar Lilla Lisa av direkt och säger att den är ju ALLDELES för pigg och åker hem igen. Nästa kund är en mer rutinerad tjej, som rider med sätet istället för handen och efter att ha provat några språng på  Hoppetossa så hoppar hon av och säger, den här hästen har alldeles för lite "go" i sig.
Förstår ni hur jag menar? Allt beror liksom på vem som sitter på hästen.
Säljer jag häst till ridskola så kan samma häst få väldigt olika utlåtande där med. Några ridskolor säger att den bruna ponnyn är ALLDELES för pigg för ridskola, det måste ju jag som säljare förstå att det är ju BARN som ska rida på den. Ja absolut. Okej. Men nästa ridskola säger att den har alldeles för lite eget driv, för att kunna passa på ridskola. Jag måste ju förstå att hästarna mattas av en hel del på ridskola och för att det ska bli perfekt, så måste den ha väldigt mycket energi från början för att det sedan ska bli perfekt balans när den har "mattats av" pga att BARN har ridit på den.
Är ni med på hur jag menar? Förstår ni nu att jag kan bli knäpp i huvudet på frågan om hästen är pigg el inte?
Jag kan ha ponnyer/hästar som taktar och frustar med mig när jag rider, sen sitter där upp en kund som kanske inte riktigt vågar, eller rider med väldigt lite inverkan och helt plötsligt så går det inte att få hästen att gå framlänges? Det ÄR så himla olika hur vi alla rider och därmed så dels beter sig samma häst väldigt olika och samma häst UPPLEVS väldigt olika. Simple as that. Så snälla. När ni ringer på en häst. Fråga inte om den är pigg. Fråga istället efter en film och bilda er en uppfattning. Och är ni osäkra, provrid.
Jag kan ju aldrig mer än beskriva hur JAG upplever hästen. Har jag sett  kunden rida förrut, eller sålt häst till ridskolan förrut, så vet jag ofta exakt om det kommer passa eller inte. Men annars är det jäkligt svårt att kunna se in i framtiden ;)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Tant G

Fantastiskt bra inlägg!

2015-10-21 • 00:05:57
Postat av: Nelly

Grym e du Alex 😘

2015-10-26 • 11:37:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0