Måndag = komma ikapp-dag

Måndagarna är till 99% rättså lugna hos mig. Efter en hektisk helg och vecka, så kommer måndagen där det sällan är några provridningar, sällan någonting alls inbokat = inte en massa tider att passa. Då brukar jag komma ikapp med pappersarbete, mailen, smsen, samtal, ladda upp videos, blogga, åka och handla samt göra ärenden - ja ni hör ju. Det är jobb, men på ett lugnare vis. Dem hästar som rids, är dem som behöver filmas, annars brukar hästarna få ta det rättså lugnt på måndagarna.
 
Att samla kraft är nog en ganska viktig del i vardagen här, det är mycket att tänka på hela tiden. Läste på Lisens instagram att någon frågade ang varför inte Lisen tävlade själv längre, och Lisen svarade att det inte gick att hinna med pga allt kringarbete som måste skötas. Jag tror inte folk riktigt fattar hur mycket tid allting tar som görs runt omkring själva ridningen och skötseln av hästarna. På mitt lilla företag är det hur mycket som helst att rodda ihop och jag kan bara försöka tänka mig hur mycket det är i deras stora företag! Galet! Om jag ska prata för mig själv, så kan jag dra något exempel....
 
Det som ska göras under en dag är ju att hästarna ska ha sina 3-4 mål mat om dagen, där ska mockas, strös, sopas, fyllas vatten, in och ut med hästar, alla hästar ska gås igenom osv. Sedan ska ett helt gäng ridas och motioneras. Där är ju grunden och det som görs varje dag. Bara där är mer än ett heltidsarbete.
Utöver detta, så ska hästar filmas, fotas, annonseras. Jag ska svara på alla samtal, sms och mail. Jag ska ladda upp filmerna och bilderna och helst göra lite reklam för dem på blogg/fbsida/hastnet el liknande. Jag skickar att filmerna hittas på ex min fbsida, men någon hittar inte filmerna i alla fall utan jag måste in och sätta mig vid datorn för att skicka direkt länk. Sedan ska jag se till att gården hålls i ordning, hö och halm ska finnas alltid på plats, veterinär ska kallas ut en gång i veckan ungefär, tar något slut får man åka iväg och handla osv. Pappersarbetet ska göras och planering av tävling, träning och visningar ska göras. I och med jag inte har eget ridhus ännu så körs alla hästarna till Åsbo Ryttarförenings ridhus och det gäller jag håller stenkoll på hemsidan så där inte ska harvas el hållas träning när mina kunder kommer. Planering, planering!
Ovanpå allt detta är där ju alltid något som går sönder. Det kan vara alltifrån en saltstenshållare, till traktorn. Då tillkommer extra arbete för att få allt att fungera som det ska igen. Bara där i allt fixande är det ytterligare mer än ett heltidsarbete.
 
Jag brukar jag gå ut i stallet vid sex på morgonen och jag är färdig vid 21-22 00 på kvällen. Så mellan 15-16 timmar varje dag håller jag på. Det är mellan 105- 112 timmar i veckan... Nästan tre heltidsarbeten... Ganska galet eller hur? Och så undrar folk varför man har påsar under ögonen liksom ;) Nä, skämt och sido, jag ville mest förklara hur mycket tid allt kringarbete tar. Det är inte "bara att rida" som tar tid, utan det som tar mest tid är allt runt omkring. Det är inte att rida 15 hästar som gör mig trött, det är allt tänkande och fixande som gör mig trött om kvällarna.
Det här inlägget hoppas jag inte tolkas som att jag inte tycker om mitt jobb - tvärtom så ÄLSKAR jag allt detta. Det stör mig inte att ha mycket att göra och det stör mig inte att jag har långa dagar. Jag älskar det och jag ser fram emot vilken utveckling det kommer ge och vad livet kommer ha att ge. Hårt arbete lönar sig och jag är så bestämd på vad jag vill i mitt liv att jag tror ingenting kan rubba det.  Är man bara företagsam och ödmjuk till alla möjligheter som ges, så kan man komma hur långt som helst. Jag är beredd att ge mitt allt och kasta hjärtat före.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Kina

Håller med dig, hårt arbete lönar sig (brukar göra i alla fall)

2015-11-18 • 20:11:47
URL: http://kinasbetongpyssel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0