Inridning

 
 
Här har vi ett exempel på hur jag hanterar en ponny som varit väldigt, väldigt rädd. Där hjälper det inte direkt med en medhjälpare som står o matar med godis, för det bryr sig ponnyn/hästen inte om i den sinnesstämningen den är i. Just denna ponnyn gjorde inte det i alla fall. Jobbet jag lagt under 10 dagars tid har varit mycket förtroendeträning, sätta regler och begränsningar. Har märkt att denna ponnyn trivs med trygga regler. Hur rädd den än är mellanåt, så har den ändå fått trygga regler på hur saker och ting ska skötas. Han har börjat hålla sig inom ramen liksom, hur rädd han än blir.
 
Just uppsittningsmomentet har varit panikartat förrut, men numera så står han trots allt okej när jag hänger och lägger tyngd på. (Första filmen)
 
Idag bestämde jag mig för att nu ska det skrittas iväg och efter en liten spänd stund, så slappnade han ju trots allt av. Där är den största trösklen övervunnen! Normalt vis så börjar jag alltid med att trava alla unghästar, men just denna ponnyn blev ett undantagsfall pga hur han varit förrut. Härifrån går det ganska fort att vidareutbilda honom.
Imorgon blir det lite trav och svängar!
 
Fortsättning följer! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0