Svar på frågestund!

Här kommer alla svaren från frågestunden. Blev en del frågor måste jag säg, fler än jag trodde.
 
 
Varför rider du inte med hjälm till och från? :)
 
Svar. Har inget vettigt svar på detta - fortfarande ;) Fryser om öronen på vintern och svettas på sommaren? Haha, nej, men alltså. Jag har inget vettigt svar. Slarv... lathet... norchalans...
 
Jag vill fortfarande se hur det ser ut på gården:) typ en film?
 
Svar. Det kommer, det kommer! Har påbörjat inspelningen idag! ;)) Håll utkik :D
 
Hur är ditt företag uppbyggt om man säger ? Hur kan du leva o försörja dig på detta?:)
 
Svar. Mitt företag bygger på försäljning av häst till största delen. Jag tar även in en hel del till inridning och utbildning. Jag har ett gäng med tävlingshästar och min sambo han är hovslagare. Har jobbat med detta länge och har aldrig haft problem med att försörja mig på det. Det gäller bara att förstå branschen och bygga upp den på rätt sätt. Kan berätta mer ingående om det i ett separat inlägg :)
 
Varför säljer du hästar?
 
Svar. För att det är mitt jobb, jag trivs med det och tycker det är himla kul att leta upp guldkornen och sedan placera dem till ett bra hem :)
 
Hur ser du på att det är köparens marknad nu? märker du av det?
 
Svar. Nej, jag märker faktiskt inte av det. Jag sätter priser på hästarna som jag tycker det passar och har aldrig haft problem med att sälja pga det.

Hur menar du när du säger du har bytesrätt?
 
Svar. Precis som det låter :D Jag erbjuder alla som köper mina hästar att de får bytesrätt om det inte passar. Man byter helt enkelt till en häst som troligen kommer passa bättre.

Varför just polska hästar?
 
Svar. För de är så helt fantastiska i psyket!! Verkligen HELT underbara <3 Jag har bra kontakter där nere och får alltid det jag söker. Har aldrig behövt bli besviken. Hästarna är bra skötta, fantastiskt trevliga och kanonfina!

Vem har du som veterinär? Klinikbesiktigar du alltid? 
 
Svar. Jag bjuder alltid på gårdsbesiktning med världens bästa veterinär Kjell Björne. Helt fantastisk, ser allt och hittar ALLT. Jag vill känna mig trygg med att hästarna jag säljer är friska och därför använder jag Kjell. Helt galet kunnig hästmänniska!

Hur ser framtiden ut? 
 
Min framtid har jag typ spikad för 10 år framöver, haha. Eller, mina planer blir ju sisådär ganska mycket större för varje dag. Typ det är väl så det ska vara? I framtiden har jag byggt upp min alldeles egna stora hästgård med 20talet boxar, ridhus, stugor, skrittmaskin osv osv. Stoor paddock så jag om ytterligare några år kan anordna stora tävlingar ;) Jag säljer fortfarande hästar, och jag har ett eget gäng med tävlingshästar - som är mina! Hm, det här låter som varje flickas dröm, men varje dag så är jag en dag närmre. Sparandet så jag kan betala gården kontant är påbörjad! ;)
 
Varför har du ingen egen häst? Kan du verkligen leva på att ha hästföretag? Alla säger ju att det inte går.
 
Svar. Endast för att jag just nu har ett så bra gäng tävlingshästar jag får rida i alla fall! Jag är inte i behov av egen häst för tillfället. Javisst går det superbra att leva  på hästar. De som inte fixar det har väl inte fightas tillräckligt mycket för det bara. Allt går om man vill! För min del fungerar det i alla fall hur bra som helst! :)
 
vad har du för utbildning?
 
Svar. Jag har ingen mer utbildning än att jag arbetat med det här antingen som eget eller hos andra i många, många år.

är det sant att bosse var otrogen mot sin fru med dig?
 
Svar. Nej, verkligen inte.

vad tycker du om att börja rida och hoppa hästar så snabbt efter att de gjort en lång resa från holland/polen osv?
 
Svar. De ska ridas och röra på sig så fort som möjligt efter en så lång resa för att inte bli sjuka. Ett måste! :)
 
Vilken typ av häst är favoriten att sitta på i ditt tycke?
 
Svar. Får jag välja, så sitter jag gärna på de lite kaxigare hästarna. Hästar med attityd är alltid roligt :)
 
Du har inga anställda i ditt företag eller? Planerar du att utöka din verksamhet eller ha kvar den i samma skala? :)
 
Svar. För dagen har jag inga anställda. Har lite sommarjobbare under sommaren och praoelever under höst/vår. Planerar att anställa om ca ett år.  Då är det dags att utöka :)
 
Hur träffades du och Bosse?
 
Svar. Jag började gå som hovslagarelärling hos Bosse!

Vad det kärlek vid första ögonkastet?
Svar. Nej, det växte fram under lång tid.
 
Vad sa dina föräldrar om eran ålderskillnad?
Svar. De bryr sig inte så mycket. Alla gör vi våra egna val :)
 
Vill du ha barn i framtiden?
 
Svar. Nej, jag är inte intresserad av att ha egna barn alls :)
 
Hur gammal är Bosse och hur träffades ni?
 
Bosse är 47 år, skiljer 25 år på oss. Vi träffades  ju genom att jag gick som lärling i hovslageri hos honom.
 
Är det inte konstigt att hans barn inte är så mycket yngre än vad du är? Du hade ju liksom kunnat vara hans dotter.... Vad säger dina föräldrar om att du är ihop med en äldre gubbe?
 
Svar. Jag känner ju inte att det är något konstigt. Det är upp till var och en och ha en åsikt om det. Jag trivs, Bosse trivs och barnen trivs. Mina föräldrar bryr sig inte om det :)
 
Varför gör du inga utrustningsinlägg längre?
 
Svar. Det kommer mer utrustningsinlägg med tiden!

Vad kostar det att ha häst hos dig?
 
Svar. Alla priser kan du hitta på min hemsida, alexhastochhovvard.hemsida24.se! Där hittar du all info!! :)

Hur tänker du ang irlänska hästar? och tyska?
 
Svar. Jag tycker väl egentligen ingenting. Har ridit många tyskar och irländare och anser väl att jag hellre rider polackerna dårå ;)
 

Vilken häst har varit din favorit genom tiderna?

 

Svar. Jag tror jag måste säg Appendix! Någon som minns honom?

 

Ångrar du inte att du sålt någon häst? 

 

Svar. Näe, jag är väl inte den som ens tänker tanken på att ångra mig. Alla mina hästar har ju alltid varit till för att säljas.

 

ska du få hem några d-ponnysar? :)

 

Svar. Ja, jag funderar på att ta hem d-ponny nästa gång det är time att ta in nya ponnys!


har du haft någon a-ponny från polen? :)

 

Svar. Nej, jag gillar inte a-ponnys.


hur gammal är Regina? :)

 

Svar. Regina är 11 år!


vad ser du hos bosse? :)

Svar. En underbar människa? Haha, vad ska jag säg? Alltid lika svårt att svara på. Jag är ju så dålig på att få ner känslor i text el ord. Typ sämst på det. Mycket oromantiskt av mig.


hade du kunnat tänka dig att köpa en 5 årig c-ponny? min c-ponny är till salu och han är endast 5 år.

 

Svar. Ja, absolut, till rätt pris. Bara ring el maila mig!


kan du göra ett inlägg om bett?

 

Svar. Ja det kan jag göra! Kan berätta om vilka bett jag använder dagligen!

 

Hej! Är intresserad utav praoa hos dig haha, kommer skriva ett mejl till dig senare ang. det =) 
Men har ett par frågor om det.. 
Finns det boende på gården om man väljer att praoa hos dig? 

Svar. Japp, det finns boende!


Kan man ha med sig egen häst till dig då, isf vad kostar det? 

Svar. Ja, du kan ta med egen häst. Maila mig för prisuppgifter. [email protected]


Vad får praktikanterna hos dig göra? Skitjobb bara eller lite roligt, tex. rida osv med? =)

 

Svar. Här får praoelever hitta på allt möjligt som rör företaget. Allt ifrån stallskötsel till ridning. Hänga med på tävling osv osv osv.  Jag är väldigt mån om att mina praoelever ska ha kul och lära sig så mycket som möjligt!

 

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för en bra och ärlig frågestund :)

2014-06-25 • 23:12:13
Postat av: Anonym

Tack för en bra och ärlig frågestund :)

Svar: Tack själv!
Alexandra Ferm

2014-06-25 • 23:12:25
Postat av: Anonym

Jag kommer ihåg Appendix :) Hög som attan men ädel o fin. Min favorit av dina hästar är Angelo. Galet Fin :D

Svar: Ja, angelo var också helt underbar <3 de två ligger nog på förstaplats ;)) <3
Alexandra Ferm

2014-06-26 • 06:49:42
Postat av: Line

Trillade in av en slump - men vilka härliga svar du gav i frågestunden! Kändes verkligen ärligt och öppenhjärtigt. Och kul att läsa om verksamheten i det andra inlägget med! Nu är det förvisso många år sedan, men att läsa om det gav mig en dos av gamla härliga minnen från när jag själv jobbade i ett försäljningsstall :)

2014-06-29 • 21:10:16
URL: http://jackochjag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0