Rutiner för nyimporterade hästar!

Får många frågor om hur det går till alltihop när jag tar hem hästar från annat land.
 
Först och främst så väljer jag ut hästar via bilder och info. Jag vill ha hästar/ponnyer mellan 4-10 år ungefär och helst så ska de va mellan 5-8 år ;) Då är det perfekt i mina ögon. Det säljer jag trots allt mest av.
Jag tittar mycket på hur deras uppsyn ser ut och modellen. Funderar på om det är mer åt tävlingshållet eller ridskolehållet jag vill ha.
 
När jag beslutat mig för vad jag söker så berättar jag det för mina kontakter och de ger mig ett gäng att välja på. Jag åker alltså INTE ner och provrider - det behövs inte. Jag har aldrig behövt bli besviken på mina kontakter :)
 
När man får bilderna får man se igenom tjock vinterpäls och långa manar, i och med 80% av hästarna jag köper går ute dygnet runt, så är det ju klart de inte klipps.
 
Såhär kan bilderna jag får se ut!
 
 
 
 
 
Känner ni igen dem? ;) Tosia, Liza, Saganek, Eli, Olimpia och Smok!
 
När jag beslutat för vilka ponnys så ska de sedan gå igenom en "hälsocheck" för att få lov att åka till Sverige. Sedan åker de antingen lastbil el släp, beroende på hur många som är sålda till Sverige på samma gång liksom.
 
Vi möts upp i Trelleborg el ystad och pengar byts ut mot hästar och sedan kör vi direkt hemåt. Har alltid med en hink vatten, men hittills så har ingen velat dricka direkt sådär ;) Inte konstigt i med stressen och så på parkeringen där alla lastbilarna kör.
 
Väl hemma så släpps de ut i ridhuset el i paddocken för att röra på sig så magarna kommer igång igen. Skönt för dem att röra på benen igen efter en så lång färd dessutom.
 
 
Under tiden ponnysarna rastar sig lite så gör jag en översyn och kollar så de ser pigga, friska och fina ut. Kollar så de inte är tjocka i benen efter resan och att dem allmänt ser ut att må bra!
 
Sen är det in i boxen ett par timmar för o få vara ifred och äta. Fri tillgång på hösilage får dem. Nybäddade boxar strödda med stallosan underst.  Ganska mycket spån i dem så de kan lägga sig och vila om de vill.
 
Under dem timmarna får de stå helt ifred.
 
Sen är det dags för ridning.  Jag rider alltid dem första dagen, det är verkligen superviktigt att de rör sig. De går ett pass på ungefär 15-20min, helt okomplicerat. Jag begär ingenting av dem, de ska bara liksom följa med och sträcka på sig.
 
Ungefär såhär:
 
 
Sedan checkar jag igenom dem noggrant i stallet hur de ser ut, om ex svansen behöver smöjras in efter att ha kliats eller lutats på i transporten, om den fått något småsår som behöver tas hand om osv osv.
Nu får ponnyn även avmaskning. Det ger jag ALLA oavsett hur de ser ut.
 
Samma vecka brukar veterinären komma ut (han kommer mellan var och varannan vecka alltid). Då får de sin första vaccination och även en liten check att de mår bra. Är där någon som ser lite matt ut i pälsen brukar de få en vitamin och en b-vitaminspruta.
 
Inom fyra dagar så ska de sedan vara klippta och friserade (görs ju enbart vinterhalvåret, behövs inte annars), fotade, filmade och redo för att annonseras. Just det, de ska skos också!
 
 
Såhär fina ska de bli!!
 
Ungefär såhär ser deras första vecka i Sverige ut. Full rulle, men mellan varven så ska de ha lugn och ro med mycket mat att äta :)
 
Fråga gärna om du undrar något!
 

Kommentarer
Postat av: tilli

Sånt här är jätte roligt att läsa om :D intressant att se hur det går till:)

2014-06-27 • 19:35:46
Postat av: Julia

Spännande!! Men vad gör du OM de nu då mot förmodan inte är fräscha när du kollar igenom dem? Alltså sjuka typ, eller halta? Kan du "skicka tillbaka" dem då? Är bara nyfiken på hur det fungerar, du verkar ha ett underbart jobb :)

Svar: Ja, jag kan byta dem. Har dock aldrig behövt det :)
Alexandra Ferm

2014-06-28 • 00:44:30
Postat av: ansi

Intressant inlägg. Men jag tycker du är en dålig förebild för unga, och även vuxna ryttare, som rider UTAN HJÄLM!!! Du hoppar utan hjälm och rider helt nya hästar utan hjälm. Där jag rider är alla extremt noga med säkerheten och jag tycker det är tråkigt att du visar så dåligt omdöme att rida utan den mest elementära säkerhetsutrustningen! Jag har sett alldeles för många ridolyckor för att vara så dum att jag väljer bort något sådant.

2014-06-29 • 21:00:45
Postat av: Emma - Livet som ryttare och hundägare

Men snälla "ansi" är väl hennes val om hon rider utan hjälm eller inte? Bara för att att hon har en blogg betyder inte det helt självklart att hon är en förebild och att alla nu ska rida utan hjälm. Det är ju upp till var och en att välja den utrustning som man trivs bäst i.

2014-06-30 • 21:14:52
URL: http://emmayrttimaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0