Appendix skoning

Jag tänkte, som jag skrev tidigare, att jag ska börja skriva inlägg minst en gång i veckan angående hovslageri och hovar med min sambo Bosse (som jobbat som hovslagare i 25 (!!!) år nu) vid sidan om.
 
Tänkte börja med ett inlägg som gällde skoningen på min Appendix hovar. Han låg fel vinkelmässigt, låg i trakten och lång i tån.
 
Det första Bosse gör är att be mig springa fram och tillbaka för att han ska kunna se honom röra sig och hur han sätter ner sina hovar. Sätter han ner dem plant? Eller belastar han ytter/innersidan hårdare?
 
Viktigt att tänka på när du har hovslagaren ute för att hen ska kunna göra ett bra arbete är:
 
- Ett bra, lugnt ställe att stå på. Ingen stress runt omkring.
 
- Plant golv, hur ska hen annars kunna se vinklar och hur hästen står?
 
- Belysning!!! Sätt upp ett lysrör på var sida och en bakom hästen.
 
- Uppfostra hästen, det är inte din hovslagares arbete att uppfostra din häst. Lyft benen varje dag och om du har en häst som är svår eller jobbig, SÄG det istället för att riskera att någon skadar sig. Då är hen med på det och jobbar efter det. 
 
Nog snackat om sånt, över till Appes skoning!
 
Såhär såg Appe ut när skorna drogs av innan verkning.
 
 
Vad Bosse gör åt detta i första läget är att verka mer i tån, nästan inget alls i trakten. Lägger därefter på sidokappeskor för att kunna flytta tillbaka tån. Hade en tanke på ringskor först, men valde att prova enklare variant först för att se hur han växer och hur det utvecklar sig.
 
 
Appe är en liten skojare och Bosse har fullt sjå med att roa honom med jämna mellanrum ;) Ponnyn Charli hjälper till genom att slicka och småbitas ^^
 
 
Här är det färdiga resultatet för denna gången med framfötterna! Sidokapper för att kunna flytta tillbaka tån.
 
Bakfötterna var det samma problem med, därav samma tanke där. Sidokapper på och ordentligt utlägg bak i trakten för att underlätta där.
 
Bosse gissar på att det tar två skoningar till  innan han är fin i fötterna, Appe kommer ha en skoperiod på 6 veckor. 
 

Kommentarer
Postat av: B.G

Toppenbra inlägg! Ser fram mot fler sådana. :)

2014-12-19 • 17:23:52
Postat av: tilli

Super bra inlägg. Fler sånna 😀 föresten hur kom de sig att aooe här hos dig en 3dje? Gång? Har du köpt han igen?

Svar: Appe är hos mig för andra gången för att nu ska han bli min egen! :)
Alexandra Ferm

2014-12-20 • 09:04:09
Postat av: Anonym

är appe till salu?

Svar: Appe är inte till salu!
Alexandra Ferm

2014-12-20 • 18:53:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0