Historien om Mammuten...

Mammut har verkligen blivit ett mysterium här på bloggen, så tänkte efter min lilla frågestund om honom berätta vem myskomammuten är.  
Mammut är min egna lilla unghäst, som jag köpte som föl för över ett år sedan nu. När jag köpte honom, så togs han direkt ifrån sin mamma, utan minsta lilla avvänjning, stackars mammut tänkte jag, men icke. Han gick snällt på transporten och verkade inte bry sig ett dugg. Han verkade bara tycka det var kul att komma ut på äventyr. Härliga ponny.
 
 
Här är gullungen som föl! Checka öronen!
 
 
Hans mamma hade också mustach! ;) Så vi vet var den kommer ifrån i alla fall ;D
 
 
I alla fall. Mammut heter egentligen Irish Coffie och är en fantastisk liten individ. Egentligen var det ju inte meningen att han skulle bli till, hans mamma blev tjuvbetäckt på Irland. Blev sedan såld till Sverige till min fd chef, åkte direkt till ridskola där de började märka att någonting inte stämde. Mycket riktigt, hon var dräktig. Min chef köpte tillbaka henne och ett par dagar efter födde hon Mammuten! Så, mammut är ca 75% Connemara. Resterande är väl irlänsk gatukorsning. Hans mor är fantastiskt snäll, och det har hon ju verkligen lyckats nedärva till lillemannen.
 
 
Varför är han så lurvig? Ingen aning. Han är som sagt mestadels Connemara, så det är inga konstiga raser som är inblandade. Han bara är som han är! :)
 
Mammuten är alltså 1 år nu, blir 2 år snart. Min tanke med honom var väl att behålla honom tills han är 4 i alla fall och har tävlat endel. Kanske blir han så bra att Regina vill ha honom som sin egen ponny? Tiden får utvisa. Jag tror han kan bli läcker på hoppbanan. Med lite träning och ridning blir där nog ganska mycket Power i honom. Han är ju en maffig bit!
Och varför jag köpte honom? Ja, det vet jag inte. Typiskt spontana alex som tyckte han var helt Amazing söt. Fick honom för 2500kr, så jag kunde inte motstå. Han har bott hos Anna med familj sedan jag köpte honom. Hade honom hemma en månad kanske, sedan har han gått och levt lyxhästliv hos Anna!
 
 
Han är så gudomligt genomgo. Vi tror han blir d-ponny, men kanske växer han över? Ingen som helst aning, spelar inte så stor roll, han får bli som han blir. Blir det en liten storhäst tänker jag fasiken satsa på honom som fälttävlanshäst. Det tror jag han varit grym som.
 
Min lilla snutt!
 
Hoppas ni fick svar på era frågor om mysko-mammut!  :D

 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Fortfarande lika kär i honom! Vore kul om då behåller honom så man kan fortsätta följa lillen.

2013-12-05 • 15:54:41
Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

Åh shit så himla lång päls! Helt underbar! <3

2013-12-06 • 13:34:46
URL: http://neapocalypse.blogg.se/
Postat av: Paulina - Paulinas.se

Jag är kär i den hästen, haha. Så söööööt!

2013-12-07 • 08:59:58
URL: http://paulinas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0