Jag förstår verkligen inte grejen..

Jag som träffar så otroligt mycket kunder får verkligen se alla möjliga typer
av människor. Från verkligen helt underbara kunder som är hur roliga och
trevliga som helst - till folk som jag ber hoppa av hästen och åka igen.
 
Flertalet gånger har jag tråkigt nog fått be kunder hoppa av hästen de tittat
på och bett dem åka hem. Jag har verkligen stort tålamod och mycket förståelse
för hur svårt det är att sitta upp på en helt ny häst, med publik och allt runt omkring.
Det är verkligen inte lätt och många är verkligen nervösa när de kommer och provrider
häst. Det är absolut inte dessa goa människor jag pratar om, utan de som inte behandlar
hästarna på ett rättvist sätt. Folk som inte kan behandla hästarna sjysst blir jag verkligen
riktigt pissed off på och dem ber jag på ett proffsigt sätt att dem kan leta häst någon annanstans.
 
Så mycket som vi trots allt kräver av hästarna, så får vi också se till att dem har det bra
och att dem behandlas rättvist. Som förmedlare är det min uppgift att se till att hästarna
har det bra och att de blir ridna sjysst. Så hur tjuriga folk än blir på mig, så står jag alltid
fast vid att kan man inte på något vis någonsin får lov att tro man kan göra hur som helst
mot djuren.
 
Jag har flertalet gånger varit med om folk som ska "rida till", uppfostra, ändra el helt
enkelt försöka visa sig "duktiga" och rida väldigt bryskt och osjysst.
Jag blir så otroligt trött på detta jäkla beteende. 9 av 10 fall så är det vuxna människor
som gör såhär. 
 
Ush, jag vet verkligen inte var jag vill komma, mer än att jag blir så förbannad på
sånt här.
 
Var finns respekten för säljaren och för hästen? Var finns ödmjukheten?
Det är bara och inse att man kan INTE ändra på en häst man provrider. Man ska INTE
uppfostra en häst man är och provrider. Hästen ska ridas med största respekt.
 
Vi sitter på fantastiskt snälla djur som tål och tycker det är okej att så många olika sitter
upp och rider på helt olika sätt. Det blir ju trots allt så oundvikligt under en försäljning.
Som tack kan man iallafall visa respekt tillbaka.
 
Åh, kan skriva hur mycket som helst angående detta, men jag tror jag sätter punkt här.
 

Kommentarer
Postat av: carrro

du är så klok alex :) bella har det super bra hos oss och som du kanske vet har jag nu gett över bella åt min lillasyster eftersom jag fyller 18 snart och för att hon ska få möjlighet att lära känna henne bättre innan dom börjar tävla nästa år :) kram från oss i gällivare!!!

2012-09-30 • 12:33:53
URL: http://ccaarolinesundqvist.blogg.se
Postat av: Lotta

När jag provrider en häst brukar jag försöka rida som den som visat hästen och brukar fråga innan om det är nått man ska tänka på eller så.
Efter en stund i sadeln brukar jag försöka att kanske testa lite hur hästen reagerar om jag går på den lite osv. Men inget större men vill veta vad jag får reaktion på hästen. Känner jag att min ridning inte funkar med hästen alls brukar jag faktiskt hoppa av för min skull och hästens :)

2012-10-01 • 08:58:48
URL: http://hastfotografen.webblogg.se
Postat av: Anna Nilsson

Du är klok och vi fick den bästa ryttaren till vår Bosse! tack du är bäst och fortsätt med det

2012-10-01 • 15:13:52
Postat av: Pia och Maja

Aaaaleeeex :O))

Utan ditt sunda tänk.. Hade aldrig Maja varit här hos mig idag..

På samma sätt människor kan bete sig illa hos dig på provridningen..
Kan även vissa människor som säljer häst bete sig illa på höga krav de vill att du ska prestera på första mötet med en häst.

Tack underbara du för att du just är mänsklig o vill hästarna väl.. Men även så proffessionell att kunna se kemin emellan 2 individer utan krav alls som med Maja o mig.

Dt flesta hade idiotförklarat mig för att tagit dt så easy på provridningen..
Du såg steget längre.. Möjligheterna..
Se vart vi är idag... Bara gissa på vart bi kommer komma!!

Underbara Maja..
Fina du som gav oss chansen !! <3

Tycker med all rätt du ber dessa märkliga människor stiga av..

2012-10-01 • 15:38:03
URL: http://piamcpoff.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0