Ang min sits!

Ida Altti om Praktik...:

Jag tycker du är helt fantastiskt duktig på att rida och din
sits är helt gudomlig. Jag har en fråga, hur har du tränat
upp den? mycket barbacka, busiga hästar eller något annat =)?


Sv. För det första - TACK så mycket, snäll du är :') Saken är den att
jag själv inte alls är nöjd med min sits faktiskt. Har fått väldigt många
olater genom åren på grunt utav att jag tränar för tränare alldeles för
sällan. Min sits har verkligen fått sina skavanker, samtidigt som jag lärt
mig många knep och vissa saker jag gör har faktiskt en anledning!

Ett exempel är att jag i princip alltid sitter med huvudet lite snett.
Efter att ha fått näsan smälld utav nacken på en häst som ställt sig
på bakbenen, så har jag lärt mig att hålla huvudet lite snett. Bättre att
få smällen på kinden än näsan. Av två onda ting liksom.



Ser ni? Huvudet snett :)

Mina händer är något jag är väldigt missnöjd och frustrerad över. Dem
liksom viker sig på något konstigt sätt så jag verkligen ser helt invalid
ut :o Åh, vad det är störigt, för det är verkligen en konstig olat som
kommit med åren - riktigt svår att bryta ^^ Jag har ju oftast så jäkla
mycket fokus på hur HÄSTEN går och inte på hur jag sitter.



Hitta ingen jättebra bild på det, men här ser ni lite att jag böjer handleden konstigt!

Med min hoppsits så är jag riktigt irriterad på att jag SLÄNGER mig fram
över hästen i språnget. What tha f... liksom. Detta är ju något som stör
hästarna också dessutom, vilket inte alls är bra. Tur jag är ganska så liten
ändå ;) Men, som sagt. Till andra som jag tränar, så säger jag till dem att
titta upp i himlen för att inte slänga sig över hästen. Men, när jag själv hoppar,
så är jag helt värdelös på det. Jag lever inte som jag lär där ^^
Skulle behöva någon som skäller på mig varje gång jag hoppar så jag lär mig,
haha!





Liksom, vafasiken - skärpning!

Däremot, något jag är jättenöjd med är att jag har en riktigt stadig och stark skänkel.
Mina skänklar ligger i princip alltid på plats (vilket också är något utav det snyggaste jag
vet - stadiga och stilla skänklar!). Oavsett vilken häst, om hästen brallar, hoppar eller vad
som - så har jag alltid stadiga skänklar och hyffsat tramp i hälen!





Well done där alex!

Något jag också är bra på är balansen och den har ju tränats upp genom att
sitta på alla dessa tusentals hästar som allihop är olika.


Så, min sits är ingenting jag någonsin tränar på - tyvärr, utan den är som den
är tack vare samt på grund utav att jag rider otroligt många hästar varje dag.
På gott och ont! :)

Kommentarer
Postat av: Alex

sv: haha ja det förstår jag! Han kan nog bli riktigt bra med tanke på hans psyke :)

2012-03-07 • 22:51:04
URL: http://ahadin.spotlife.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0