Svar på frågestund

 
 
Hur länge har du hållt på med att sälja hästar? :D

Sv. Ingen aning faktiskt :o Länge nu! :)
 
hur många hästar har du just nu? Det snurrar i huvudet av alla hästnamn, haha! ;)

Sv. För dagen har jag sex hästar, kommer tre till inom en vecka! :)

Jag har inte följt don så länge, bara sedan Poppe kom till dig (en kompis i Kalmar
red honom). Men jag undrar vart i Skåne du har din gård? Hur gammal är du och hur l
änge har du jobbat med hästar på det sättet du gör nu?
Jag bor nämligen själv i Skåne nu och något jag älskar är att hålla på med unghästar
och lite projekt ;) Så därför undrar jag lite om hur du kom igång med din verksamhet och så?

Sv. Har hästarna uppstallade i Gråmanstorp, supernära åsbo ponnyklubb! Är nitton år och
fyller 20 alldeles snart faktiskt :) Jag har jobbat med hästar sedan jag var ganska ung,
började i försäljningsstall och jobba, och fortsatte sedan med eget. För att komma igång
rekomenderar jag att börja jobba hos någon, skapa kontakter och sedan är det hårt
och tufft arbete som gäller :)


Vart Angelo din tävlingshäst eller en häst som skulle säljas?

Sv. Angelo var väl en häst som jag la extra tid på i med jag var så glad i honom,
men planen var hela tiden att han skulle säljas.
 

Står dina hästar uppstallade på åsbo ponnyklubb? :)

Sv. Nej, men ca 500 meter därifrån :) 

Du som rider så mycket, vad är dit rekord med antalet avramlingar på en dag?
Från samma häst och från olika hästar? :) Lite nyfiken, själv är mitt två gånger
från samma ponny.

Sv. Det är väääääldigt sällan jag trillar av. Går omkull med hästar oftare än jag trillar
av ;) På min b-ponnytid trillade jag av väldigt ofta, då hon bockade som en tok första
året jag hade henne så där var väl rekordet säkert 5 gånger på samma ridtur.
Men, i jobbat nu så tror jag aldrig jag trillat av mer än en gång per dag :)
Har typ varit i backen 3 gånger de senaste 3 åren ^^

Kan du inte göra ett inlägg om hästarna du har hemma,jag börjar bli
förvirrad över alla hästarna nu haha ;)
 
Sv. Jag ska försöka börja göra det lite oftare så att ni alla hänger med :D
 
Hur lång är du?
 
Sv. Jag är precis under 160cm lång!

Hur länge har du hållit på med hästar?
 
Sv. Jag har hållt på med hästar sedan jag var 4-5 år gammal tror jag.
 

Hur gammal är du?
 
Sv. Jag är nitton år, fyller 20 snart :D

Tar du in hästar och utbildar dom från olika ägare eller köper du hästarna och sedan säljer dem? :)
 
Sv. Det är mycket sällan jag KÖPER in hästar. Jag tar oftast bara in till försäljning.
Tar även in hästar på utbildning.

Tävlar du någonting?
 
Sv. Tyvärr VÄLDIGT sällan nuförtiden. Jag har alldeles för lite tid på helgerna.
Tävlade mycket förr på ponny!
 

Vilka klasser brukar du isf tävla? Alltså både dressyr och hoppning eller
om du tävlar någon annan gren också :)
 
Sv. Har tävlat mycket hoppning och fälttävlan förr. Har även tävlat lite dressyr, men
det är ju så dödens tråkigt att vara på dressyrtävlingar, så det gör jag inte om ;) haha

Håller du på med någon annan sport än ridning, eller har du hållit på med någon annan sport?
 
Sv. Jag springer mycket! :) ÄLSKAR att springa.

Har du fler djur än hästar? :)
 
Sv. Jag har världens goaste shetland sheepdog - Tilly <3 Min kärlek!
 

Var bor du?
 
Sv. Utanför klippan! :)

Hur köper man en häst/ponny av dig?
 
Sv. Precis som du gör hos alla andra? :) Ring el maila mig vid intresse för en häst,
så är du supervälkommen att prova. Där är även en hel del som köper över telefon!
 
vem är det som fotar alla dina bilder? :)
 
Sv. Min mamma eller bror! Dem börjar bli duktiga på det - eller hur? :)
 
hej! jag undra hur det kom sig att du börja rida andras hästar till salu?
grym blogg!! :)
 
Sv. Tack så mycket! Tja, jag jobbade ju på ett stoort försäljningsstall och
därifrån så blev det såhär :)
 
hur många hästar rider du varje dag ?
 
Sv. Mellan 10-18 hästar om dagen, varje dag.

och ungefär hur länge är varje ridpass ?
 
Sv. Ca 15-30 minuter, beroende på häst!

har du någon gång tröttnat på att rida/hålla på med hästar ?
 
Sv. Nja, tröttnat för stunden kanske när man varit supertrött. Men annars
finns gnistan och glöden där alltid!

hur lång är du ? (lite avis på att du kan rida b- och c-ponnyer ^^)
 
Sv. Precis under 160cm! :D Hihi, är ju givetvis lite lång på b-ponny, men c-ponny
är perfekt (A)

har du eget stall hemma eller hästarna inhyrda någonstans ?
 
Sv. TYVÄRR inget eget stall, men hyr in mig i ett grymt fint och trevligt stall i gråmanstorp!

hur långt har du till stallet ?
 
Sv. 7 km :)

eftersom du rider så många hästar per dag, hinner du liksom pyssla och
fixa med dom eller är det typ att rida alla "på löpande band" ? :P
 
Sv. Jag pysslar och fixar med dem, men kanske inte på samma sätt som när
man har EN egen häst. Alla hästar gås alltid igenom, checkas av och kollas
så att de mår bra. Efter ridning så duschas dem alltid av. Men mitt tempo är nog
snabbare än dem flestas ;) Men som sagt, hästarna pysslas alltid så pass mycket
med så att jag ska kunna visa dem för kund 10 min senare. Är ni med? :)
 
hur länge jobbade du på försälningsstall ?
 
Sv.  Många år! Vet inte riktigt!
 
hur gammal var du när du började där och hur fick du det jobbet ?
 
15, jag ringde själv och fick därefter provjobba. Samma dag jag kom dit
på kvällen sen så undrade han om jag ville fortsätta ;)

vad gick du för linje på gymnasiet ? :)
 
Sv. Jag gick på distans, torsås korrespondesgymnasie.
 
Kan du skriva lite om din första häst/ponny och hur gick det med den, tävlade ni och så? =)
 
Sv. Joo, det kan jag göra! Sparar det till ett eget inlägg! :D
 
 
Kan du berätta om din "mördarlöparrunda" till Göteborg?
 
Sv. Haha, fick idéen, på med löparskorna, telefonen i fickan och sedan var  det bara
raka vägen upp. Benen gick av sig själv, ganska märklig känsla.
 
Kan du förklara mer hela grejen med alla hästar du har?
Vad jobbar du med liksom? Förstår inte riktigt vilket gör det jobbigt att hänga med i svängarna! ;)
 
Sv. Jag tar emot hästar till försäljning och utbildning.

Har du hästarna på en egen gård eller i ett inackorderingsstall? Bor du nära där? :)
 
Sv. Hyr in mig i ett superbra stall i gråmanstorp! Bor TYVÄRR inte där även om jag
skulle vilja ;D Bor 7 km ifrån.
 
Hur många hästar har du haft som max?
 
Sv. 12 st!

Hinner du med något annat än hästarna på dagarna?
 
Sv. Jag har ju min hovslageriutbildning jag också hinner med på dagtid!

Hur många hästar har du hemma åt gången?
 
Sv. Ca 8 hästar försöker jag hålla mig till ;) hihi

Och hur får du kontakt med hästägarna utomlands?
 
Sv. Har ju varit där. Ringer upp dem, snackar ;)

Jobbar du kvar på försäljningstallet eller är du bara där och hjälper till ibland?
 
Sv. Hjälper bara till ibland. Är inte anställd där längre, utan kör ju mer mitt eget rejs.

Vilken av hästarna du har sålt tycker du har haft mest kapacitet?
 
Sv. Oj, vilken svår fråga! Har sålt MÅNGA fina hästar med fantastisk kapacitet!
Har faktiskt flertalet som ska gå falsterbo nu till exempel!
 

Hur lång tid har du kvar på din hovslagarutbildning?
 
Sv. Tills min läromästare tycker jag är färdig ;) Ca 1 år- 1½ :)

Läser du den vid Flyinge eller Skara eller är du typ som en lärling? Berätta gärna lite om de :)
Tack för en suuuper blogg! :D
 
Sv. Jag tänker gå som lärling hela vägen och sedan göra gesällbrevet. Tror det är bästa
lösningen och så för mig! :) Har världens bästa läromästare ;D
Trackback
RSS 2.0