Rider du hästar som åkt 30 timmar? :o

"Förstår du inte ansträngningen efter att ha åkt 30 timmar?"
 
"Rider du verkligen hästarna, djurplågeri?"
 
Att rida hästarna efter de har rest från Polen och hit till sverige är för mig
en självklarighet. Jag kan förstå om folk tycker det är jättekonstigt, men
i min värld är det självklart. Har jobbat länge med detta och tror jag har
koll på läget. Hästen MÅSTE röra på sig ordentligt inom några timmar
efter den kommit fram för att komma igång i kroppen och inte bli sjuk.
 
Det är superviktigt att hästen som nyss kommit får ut och röra på sig
så att allt kommer igång. Jag är verkligen livrädd för kolik.
 
I försäljningsstallet jag jobbade på tidigare så kom där lastbil full varannan
vecka med hästar so m rest från polen, tyskland, holland, irland och alla
hästarna reds alltid en stund inom några timmar efter dem anlänt.
Och trots hundratals (han säljer ca 500 hästar om året) hästar, så har
jag inte varit med om ett enda kolikanfall på alla åren jag jobbade där.
Häftigt, eller hur?  Och varför tror ni hästarna klarar sig från det?
Jo, rätt motion och rätt foder. Dem rids ofta, och får mycket hösilage.
 
Så, jag kommer alltid rida mina nyanlända polacker inom några timmar
efter de kommit. Sedan skulle jag ju aldrig rida några tuffa dressyrpass,
men jogging i alla gångarter ska dem gå.
 
 
 
:)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Malou Kastman

sv: haha ja det tyckte jag också att han var :D min lilla ponny är ganska snäll ändå, trots att vissa bara tror att hon är helt galen.. haha!

2012-06-24 • 15:00:24
URL: http://maloukastman.blogg.se
Postat av: Lizz

Hej vad är det bästa sättet rida en häst om man ska provridaren för eventuellt köpa den ?
Tacksam för ett svar :)
Ps: grym blogg !! :)

2012-06-24 • 16:24:12
Postat av: Hanna

Tycker att det låter ganska logiskt! Har typ blivit kär i Listek - såå himla fin! Önskar att vi skulle köpa storhäst.

2012-06-24 • 18:20:36
URL: http://thirtyeight.blogg.se
Postat av: Nathalie Wanhainen

Var har du köpt dina ljusbruna chaps? :) (jätte snygga är dem tycker jag!)

Tack för en super bra blogg!

2012-06-25 • 15:55:00
Postat av: Nathalie

Var har du köpt dina ljusbruna chaps? :) (jätte snygga är dem tycker jag!)

Tack för en super bra blogg!

2012-06-25 • 15:56:29
Postat av: Amanda

Jag tycker att det låter väldigt bra, dom måste få röra sig!:)

2012-06-25 • 20:01:53
Postat av: Anna

När vi köpte Eko så var det av en som hämtade hästar från Holland och hon tog alltid en liten runda med dem lugnt när dem kom för hon sa likadant och ville gärna kolla igenom dem så allt var ok. tycker det låter sunt. Mvh Anna

2012-06-26 • 11:59:51
URL: http://bosse1.bloggo.nu
Postat av: Annie - ponnyteamets.blogg.se

Det låter bra!

2012-06-30 • 20:32:41
URL: http://ponnyteamets.blogg.se
Postat av: Tess

Men det är väl SJÄLVKLART att hästar som transporteras långa sträckor måste få komma ut och röra sig !? Som du själv säger så måste magen igång och benen få sträcka på sig. Du verkar vara en fantastiskt duktig och ambitiös person - kommer följa din blogg aktivt :-) keep up the good work !

2012-07-02 • 19:17:40
URL: http://felfritt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0