Hur jag lägger upp ridpass på en ny häst!

Vad tänker du mest på när du får in en ny häst? Alltså är det första
du gör att rida ett dressyrpass eller hur lägger du upp planeringen?

Sv. Intressant fråga!

Det jag gör först av allt är att jag alltid, alltid longerar den en liten stund
innan jag sitter upp. Rent säkerhetstänk. Det sitter liksom i ryggraden
att jag gör det. När jag sitter upp så börjar jag trava med en gång, också
en säkerhetsgrej. Hästar hittar på mest bus i skritten ;)

Jag travar lite lätt och enkelt, känner efter vad det är för individ jag sitter
på och skapar mig en uppfattning hur jag ska rida denna på bästa möjliga
vis. Är hästen väldigt pigg, så brukar jag galoppera av värsta energin innan
jag börjar arbeta hästen. Jag börjar aldrig någonsin med att bråka med en
häst, utan jag vill göra allt enkelt.

Tar sedan några skutt på lagom höjd jämtemot hur hästen är utbildad och
skrittar sedan av. Ridpasset varar ca 15-20 min och hästen ska absolut inte
vara trött efteråt, utan bara kännaa sig nöjd och tillfreds. Positiva hästar vill
jag ju ha! Jag vill ju de ska få förtroende och kunna känna sig harmoniska

Man ska liksom inte göra det svårare än vad det är. Det ska vara enkelt
att rida!



Gör alltid allt för att "mina" hästar alltid ska må bra och känna sig
harmoniska!

Ska se om jag kan filma någon dag ett enkelt ridpass, hur jag lägger upp det!

Kommentarer
Postat av: Paulina

Sv: Nice ;) Vi hörs!

2012-06-24 • 12:11:38
URL: http://fotopaulina.blogg.se
Postat av: Madde

Roligt att få läsa om! Ser gärna lite mer sånt på din blogg! Både intressant och roligt :)

2012-06-24 • 12:36:12
URL: http://temagnesh.blogg.se
Postat av: Annie - ponnyteamets.blogg.se

Intressant att läsa :D Söt häst dessutom! ;)

2012-06-30 • 19:53:53
URL: http://ponnyteamets.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0