Ang ston/valacker/hingstar

Igår la jag ut en fråga vad ni gillade bäst, utav ston, hingstar eller valacker.
Många svar fick jag allt. Lovade också att själv berätta vad jag tycker bäst
om, för det är ju verkligen en enorm skillnad på dem!

Stona är ju helt klart skarpa i huvudet, har en enorm vilja och kan mycket
väl bli jäkligt bitchiga om det inte passar dem (precis som oss tjejer? ;) ).

Hingstarna är ju också ganska tuffa, men dem kan ta en tillsägelse. De är
lite "gåpåiga" och nafsiga, men vid bestämd hand så tycker jag allt att dem
är riktigt trevliga.

Valackerna är supersnälla, lugna och väldigt genombussiga individer. De
vill väl och tycker det är helt okej att jag som ryttare vill bestämma lite.
Det tycker dem nästan bara är skönt, för då slipper ju dem ta ansvar och
beslut.

Haha, givetvis finns det undantag, men överlag upplever jag dem såhär.

Mina tre senaste hästar har varit valacker. Dessa tre hästar har jag haft samma
mål med, de ska ridas och utbildas - därefter säljas till ett bra hem.
Och med dem målen där, så förstår ni säkert att valacker är dem jag gillar bäst
till just detta! Dem är enkla!

Och andra sidan... så om jag skulle köpa en häst till mig SJÄLV, en häst som jag
skulle behållt och tävlat på - så hade jag valt sto. Jag verkligen älskar deras
attityd och jag tycker det är en rolig utmaning att vinna stoets förtroende och
hjärta. Jag har alltid varit väldigt förtjust i just ston sedan jag var liten.
Får du ett sto på din sida - kämpar hon till 200% för dig.

En hingst hade nog också varit riktigt roligt att ha - men tyvärr är det inte många
stallar som tar emot hingstar. Så det får bli den dagen jag har eget stall :)






Min absoluta favorit genom alla tiderna är Fröken Fanny, som tog mitt hjärta
med storm. Ett svårt sto som det tog ett par ÅR innan jag vann hennes förtroende.
En speciell häst!

Kommentarer
Postat av: Ida-Louise

Innan delade jag också den åsikten att ridskolor tog väl hand om sina hästar, och att det inte var så "farligt" jobbigt att vara ridskolehäst/ponny. Men nu har det ändrats helt, när jag för ett tag sedan gick en djurvårdskurs, på en av de större och något bättre/finare ridklubb. av Där dom hade halta hästar som ändå gick lektion. Och att dom flesta var dessutom överviktiga vilket sliter jättemycket på en häst eller ponny. ;( Så jag tror inte ridskolor är att rekomendera !

2012-01-25 • 16:13:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0