Ang ridrädlsa!

Pia skrev en hur bra kommentar som helst - värd att läsa!


Hallo

Dina rader berör...
Har du haft denna häst länge?
Alltid svårt att helheten när jag aldrig träffat er.

Men ska försöka komma m lite tips från min känsla ...

Jag har själv varit i xakt denna situation... Är även kvar då o då även idag.

Det är för dt första inte alls kul ngnstans..
Dt man älskar att göra.. Ger en plötsligt fasa...

Men som Alex skriver SMÅ mål är dt absolut viktigaste.,
För att kunna nå större mål.
Att låta dt ta tid, rid gärna ngn som e 100% stabil för att stärka dig själv att du kan.
Kanske be ngn mkt rutinerad sätta sig på din för att få hjälp tillbaka på spår igen.
Rid för ngn, som mentalt kan ge stöd o ev redan innan se vad som komma skall o hinna stoppa dt.
Mkt tömkörning, pessoa,
Kan även göras innan ridning.

När du väl rider rid han trött i traven... När han börjat frusta, sänka sig o du har koll på start o stop o framförallt magkänslan känns bra...
Då lägger du till ngn galoppfattning.,
Kanske många fattningar.. Sedan Öka på längden .
Oftast vill de bralla vid längre sträckor, lr bocka vid fattning.
Därför bra att göra många.. För då tappas lixom buset av nötandet.

När du väl vill rida igen, sätt en rem frampå sadeln, framför valvet, där du kan ta tag i som en säkerhetskänsla för dig själv o att minska risk att rycka o balansera sig själv i hästens mun.

Finn ett mönster du alltid rider efter i uppvärmning .,,
dt fick jag som tips
Av självaste Malin Bayard på en klinik jag var på.
Du vet vad som skall göras, hästen känner igen mönstret o vet åsså vad som förväntas av honom... Oavsett platser man e på., smart jue! :)

Sen även mkt viktigt med maten..
Många ger sina hästar på tok för hög kvot energi.,,
Utan att tänka på dt.
Många pållar fixar dt, men vissa inte.
Många ggr behövs dt för ev hullet.
Men denna årstid som varit o ett överskott på MJ
Gör även den coolaste häst mer på G.

Test:
Plocka bort all ev kraft, ge bara grovfoder, lite betfor enbart för att få ngt när dt andra får.
Då borde dt märkas dämpande effekt redan på 1 vecka om han e överladdad med energi.

Sedan viktigast... Sänk kraven.,, tillåt dig själv att ta ngr kliv 'bakåt' som många säger dt... Men jag skulle vilja säga steg framåt.. Komma till insikt.
Att börja med mindre krav.. O vara nöjd med dt.
Att dt känns tryggt o bra... För vipps så e man tillbaka snabbare än vad man tror.

Jag har just tatt hem en ny pålle... Fina Maja
Jag köpt av Alex här...
Trots dt e så måååånga år sedan jag blev rädd så sitter dt ändå i när ny individ införskaffas...
Vi har enbart GÅTT skogpromisar så här långt..
Varför? Jo dt har känts bra, att ta dt lugnt!

dt e bara att ta dt från början.. Precis lika som när man stöter på hinder efter vägen..

Små små mål... Det ska kännas bra i magen.. Dt är viktigast... Tappa aldrig aldrig ngnsin tron på dig själv...
Att bli rädd är bland dt värsta som finns... Man känner sig hjälplös ..,
Men ge dt tid... Du kommer förbi dt.
Våga be om hjälp..
Uteslut faktorer om hästen kanske har ont,

Sen måste du ta ett beslut, ha ett mål., för dt kan ingen göra åt dig :)

Lycka till
Hoppas du kan få ut ngt av dessa rader.
Jag skriver inte för att säga dt är sanning..
Utan tog bara lite tankar o egen erfarenhet o försökt forma till ord.

/Pia

Kommentarer
Postat av: Osäker tjej!

Denna text va himla bra! Tack för att du tagit dig tid att skriva så långt! Alex, om du har pias mail adress får du gärna be henne maila mig, jag har skrivit upp min mail adress, skulle gärna vilja prata med henne lite mer! Kram

2012-04-11 • 20:17:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0