Olat/bra grej :)

Efter många år av mycket ridning på hur många olika hästar som helst
så kommer man på massor med små, små knep och trix för att underlätta
och för att minska riskerna.

En av dem grejerna är att jag aldrig släpper efter och ger någon jättestor
eftergift när jag hoppar. Kikar ni igenom bland mina bilder så märker ni det
ganska fort ;) Vad är anledningen till detta då? Folk brukar bli lite smått
hysteriska när man gör så, varför förstår jag inte. För vad jag gör är att jag
istället för att föra fram handen/släppa tyglen så lättar jag bara lite, lite granna.
Jag låter hästen sträcka ut så mycket den behöver - men absolut inte mer än så.
För jag vet inte hur många gånger jag har suttit på hästar som har kommit på
den superbra idén att dra ner huvudet och stanna alternativt bocka direkt i
landningen efter hindret. Haha, de är ju inte dumma de där djuren. Testa
gränser går ju. Och efter ett par sånna här hästar så tar jag alltid det säkra före
det osäkra och håller i alla jag hoppar :)
Ett tips ifall någon har häst som busar efter hinderna!
En olat/bra grej jag har lärt mig genom åren!



Ser ni? Har hela tiden kontakt i munnen genom hela språnget - utan att
dra eller bli hängande :)


Kommentarer
Postat av: Sara Carlsson

Jag gör likadant, har lite kontakt hela vägen, utan att slänga fram eller ta åt mig handen :) Det tycker jag funkar bra på de flesta hästarna. Sen behöver vissa mer eller mindre, men då får man ju anpassa det

2011-09-22 • 14:13:46
URL: http://carlssonpataket.blogg.se/
Postat av: F

Precis! Lägger man handen på mankammen så riskerar man ju inte att rycka (eller lätta för mycket). Då får hästen eftergiften den behöver.

2011-09-22 • 15:22:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0