Alla är vi olika :)

Jag valde att inte ta upp hela kommentaren - då den var milslång.
Det var lite allmänt bara + att jag blev lite full i skratt när jag fick
en så lång kommentar som tog upp ganska mycket mer än bara
det här med att jag nästan aldrig rider ut?
Tänk att det finns människor som tycker det är värt att lägga så
mycket tid på andra.

Men visst, jag kan skriva lite hur jag tänker och gör :) Alla gör vi ju olika!

För det första tog hon/han (som vanligt anonym) upp att hästar ska äta
minst 18 timmar om dygnet. Nu är det ju faktiskt såhär att mina hästar
har så gott som fri tillgång till hösilage dygnet runt.
Där håller jag med, för att ha en frisk och sund häst tror jag det kräver att
de får MYCKET hösilage/hö. Och har man inte möjlighet till det, så ska dem
iallafall kunna tugga halm tillexempel.

Att min häst går ensam i hagen - ja, det är för att jag inte har pengar till
att äga två hästar. Och försäljnings/utbildningshästar jag har hemma,
vill ju inte ägaren att jag ska släppa ihop med andra dem inte känner,
när det är typ en månad av hästens liv den ska stå hos mig.
Hade jag haft två egna hästar - så hade dem gått ihop. Mina hästar har
alltid kompisar runt om. De kan klia varandra över staketet (för att göra
det tydligt , så vet jag att det inte är samma sak som att stå tillsammans).

Att hagarna är tråkiga och har brist på stimulering - javisst!
Men, långt ifrån alla har möjligheten att ha fantastiska hagar där det finns
mycket att göra för dem hela tiden. Så är det bara.

Mina hästar rids olika många dagar och olika hårt beroende på ålder, kondis
och allt sånt. "Vill ett strövande flyktdjur stå inlåst i så många timmar?
Nej de accepterar det därför att de inte vet något annat."
- Och vill detta
djur bli ridet över huvud taget? Var ska vi dra gränserna?

Mina hästar äter korn och betfor. Ytterst lite, mest för att de andra i stallet
får och då vill ju givetvis dem också ha.

Du har väldigt många åsikter, som jag både håller med och tycker lite annorlunda.
Jag tycker ni dömer mig lite för förhand utan att klart veta hur jag hanterar mina
hästar. För efter din kommentar - så jag håller ju med dig om det mesta! Eller hur?

Dessa ämnena kan man diskutera i all evighet. Vi tycker olika helt enkelt.
Jag lär väl bli halshuggen om jag påstår att mina hästar inte tycker jag är
elakast i världen för att jag inte rider ut så ofta. Jag tror faktiskt dem tycker
det är helt okej att bo hos mig - precis som dem tycker det är helt okej att
bo hos dig :)

För att jag mestadels rider i paddock, så betyder inte det att passen ser likadana
ut varje gång. Vi brukar hitta på mycket bus för att variera träningen! :)

Ang att alla hästar mår bäst utav att vara barfota och att hovslagarna är så
dåliga - orkar jag inte ens diskutera.
DÄR har vi olika åsikt :)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det var jag som skrev kommentaren och jag riktade enbart rida-ut-delen mot dig. Resten var i allmänhet, folk behöver en tankeställare vilket säkert många fick också. Och det där att "vill hästen bli riden ens? Var ska man dra gränsen?" - Nej hästen vill inte bli riden eller bo i fångenskap, men nu använder vi våra hästar och då tycker jag att man har som ansvar att göra det så bra och naturligt som möjligt gällande allt runt omkring.

2011-11-07 • 13:10:29
Postat av: alex - xelaaa.blogg.se

Svarar dig här! (du som fortfarande inte står för vem du är ;) ) Sätter vi sadel och rider på hästen, så har vi redan gjort "fel". Jag kan tycka vi har ett ansvar att hålla dem friska och sunda, ha dem ute i hage, ha kompisar, ge dem så gott som fri tillgång till hösilage (gärna helt fri!)och ge dem den vård de behöver. Självklart. Men att de skulle må så otroligt mycket bättre utav att bli riden i skogen alltid, tror inte jag riktigt på. :)

2011-11-07 • 13:16:18
URL: http://xelaaa.blogg.se/
Postat av: Sabina

Läste kommentaren, måste tagit sjukt lång tid att skriva x) haha. Känns lite som att han/hon dömer dig utan att ens ha all fakta liksom, onödigt. Har läst din blogg ett tag nu och utifrån dt du skriver och så så tycker jag dina hästar verkar ha dt jättebra! :) Tycker du rider bra och verkar ha otroligt lätt att anpassa dig till en ny häst :)

2011-11-07 • 13:27:14
URL: http://sabiinaw.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har inte sagt att de skulle må bättre av att ridas i skogen hela tiden. Det jag ville komma fram till var variationen i hästens liv i stort. Rids den samma runda i skogen alltid är vi ju tillbaka till "samma gamla vanliga" i hästens ögon och då är det lika illa som att alltid rida på banan.

2011-11-07 • 14:18:37
Postat av: Paulina

Jag tycker det verkar som dina hästar har det jättebra och du vet det mycket bättre en "anonym" Fortsätt som du gör :)

2011-11-07 • 14:39:23
URL: http://fotopaulina.blogg.se/
Postat av: Carro

Men Alex, hur orkar du ens ta dig tid o svara på den kommentaren som en anonym avundsjuk person suttit och lagt ner säkert minst en halvtimma på. :P



Hästarna har det bra hos dig, dom får ju självklart bästa omvårdnad då det ligger i ditt intresse om du sedan skall sälja dem vidare.

Jag har själv haft hästar i mitt stall ifrån sven-inge och andra hästhandlare som jag hjälpt till o sälja här uppe i stockholm, vi har ju endast hästarna "tillfälligt" tills dom kommer till sitt nya riktiga hem, ibland 1 vecka, ibland 3 månader.



Herregud, tänk alla dessa hästar som vanvårdas i Sverige, eller dom som bara går och skrotar i sina hagar utan att någon pysslar om dem. :(

2011-11-07 • 14:41:11
Postat av: Bella

ähum, jag vet vem den anonyma är och den menar nog inte att vara anonym utan vad jag förstått det som verkar den skriva från telefonen och där är det något fel som gör att namnet inte kommer fram...



Btw, bra svar på inlägget! :)

2011-11-07 • 20:19:37
URL: http://truhoppochkarlek.blogspot.com
Postat av: majja

Men herregud... Enligt mitt tycke så är människan rätt patetisk med tanke på att han/hon är anonym! Det är något av de fulaste jag vet för då vågar man inte stå för de man tycker.



& jag tror du tar superbra hand om dina hästar för hade du inte gjort det så hade dom inte ställt upp på dig och sett så lyckliga ut!!

2011-11-07 • 23:06:17
URL: http://batmanbergdahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0