Svar på en fråga!

Julia om Angelo idag...:

Jag har bara en fråga, inget illa menat! Du hoppar ganska ofta tycker jag, även om det bara är småhinder. Är du inte rädd att han ska bli överansträngd eller få en kotledsinflammation tex, med tanke på att han inte är riden så mkt innan han kom till dig? :) Vore kul med ett svar för att höra hur du tänker om det.


Jag är inte alls orolig att han ska bli överansträngd. Jag rider honom aldrig slut i kroppen
och han är alltid typ lika fräsch när han skrittas hem. Min filosofi är inte att rida hästen
dödstrött (ifall dem inte verkligen behöver det x) Finns ju dem typer av hästar också!)
utan jag rider istället tills det känns bra och vi skrittar alltid hem med en bra känsla i
kroppen. Min tanke är att rider man dem slut i kroppen, så kan de inte prestera max i slutet
såklart och då går jag ju inte hem med en känsla att allt är på topp. Ibörjarn när jag red honom
så blev det ju bara jättekorta stunder, för att behålla känslan. Jag märker hur kondisen ökar på
honom och jag kan kräva mer på passen jag rider. Man behöver itne rida en timme stenhårt för
att hästarna ska bättra sin kondis, jag märkte ju på honom att han orkade ju faktiskt en lång
dag i Össjö två rundor med tio hinder i varje runda! Då är kondisen nog helt okej :)
Det är ett medvetet val att hoppa i princip så ofta jag kan, för att han är så ung och lite riden
så han är ju fortfarande i det stadiet att han ska lära sig och få rutin! Ett barn lär sig inte läsa
på att öva en liten stund en gång varje vecka/varannan vecka, utan det kräver ju att man
övar liten stund varje dag för att få flyt i det!
En äldre häst som kan sina grejer hoppar jag ju absolut inte så ofta. De har oftast andra små
olater eller dyligt de behöver träna på.
Rörigt inlägg, men förstår du hur jag tänker lite grann iallafall? :)
Att jag hoppar ofta för att öva och få rutin på det och jag är inte orolig för att jag rider honom
aldrig trött eller helt slut. Vi avslutar passet innan han blivit för trött för att fortfaranade kunna
prestera max :) På så sätt tror jag vi minskar skaderisken ganska mycket faktiskt! Det + att han alltid istället för att bara ha  en vilodag, så har han två i rad. Då hinner kroppen komma ikapp
bättre :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0