Svar på en fråga!

Anonym om Regn o fina hästar:
Kan du inte berätta lite hur du gör när du visar hästar? :) Tänkte på att du kanske inte känner hästarna så bra som du visar? :)





Svar: Jo, absolut! Jag har oftast inte ridit hästarna jag visar för kunder mer
än max ett par gånger, ibland/ofta aldrig alls! När man visar någons häst för
kunder så ska man ju försöka få ut det bästa hästen kan ge för dagen. Jag
har alltid för vana att trava igång nästan med en gång. Skrittar aldrig fram
hästar som ska visas. Då hittar de bara på massa bus har jag märkt utav
erfarenhet ;) Haha, så alltid alltid så travar jag med en gång. Börjar alltid i
vänster varv, eftersom jag själv har mycket lättare för vänster varv.
Känner lite på hästen och får ganska så snabbt en bra uppfattning om hur
hästen är och hur den reagerar på de olika hjälperna. Gör det bästa utav
situationen och försöker hela tiden tänka på att ha hästen bra framåt så den
tar ett bra fint stöd till bettet. Blir så jobbigt att hoppa dem sen om de inte har
lite stöd i munnen :) Rider lite volter och runt fyrkanten och känner jag att
hästen kan flytta sig i sidan så visar jag upp det med. Ställer hästen utåt och
gör en tydlig galoppfattning. Många hästar har svårt för att fatta galopp och
jag gör allt för att hästen ska göra en så snygg och prydlig fattning som möjligt.
Galopperar och står i lätt sits så hästen rullar på i en rund fin form.
Sen är det ju dags att visa upp  när den hoppar. Kommer på ett kryss typ två
gånger för att känna hur den reagerar. Det gäller att hålla mycket ven om,
fallifall den skulle testa mig, så den itne stannar xD
När jag hopapr okända hästar inför kunder, så är det enda jag har i tanken
en bra grundgalopp och att den kommer rak på hinderna. Så brukar det ALLTID
gå vägen :) Jag är alltid beredd och håller ltie extra ben till hästar jag inte
känner också.








Kommentarer
Postat av: Natalie

Kan du inte länka annons på den ponnyn ? :)

2011-05-08 • 20:35:41
URL: http://hakkila.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0