Håller på med ett intressant inlägg...

Håller på att skriva ihop ett intressnat inlägg om fördomar som
många har om utlänska hästar. Skriver lite vad mina egna erfarenheter
säger och jag kanske till och med kan döda någon fördom som folk har? :)
Så, har ni någon egen, eller har hört någon ha en fördom om någon utlänsk
häst (ex. tysk, hollänsk, polsk eller irlänsk?) så skriv en kommentar och berätta!
Så hamnar det i mitt inlägg sen som publiceras ikväll/inatt! :)

För lite kunskap skapar fördomar! Jag själv har hur mycket fördomar som
helst mot vissa saker...



Naon de la plat... Fransk connemara! Saknar detta stoet faktiskt.
Hon hamnade i mitt hjärta.

Kommentarer
Postat av: Julia

Jag har hört en historia från en kvinna, som ha hämtat två hästar från poland, hon berättade att dom två hade blivit misshandlade. och sen hollänsk hästar har jag hört att dom inte få gå ute i hagen bara komma ut och blir betade för hand dessutom så får dom som föl inte bli utvecklade som dom ska, men okej det finns så sjukt många hästar som inte få komma ut, som blir misshandlade... i står sätt alla utländska hästar är grymt fina och har höga placeringar... jag har ju inte direkt nåt emot dom, men ag skulle helst vilja köpa en häst från Sverige och veta vad den ha varit med om. ist för att köpa en utomlands och inte veta vad som har hänt under dess upp växt....

2011-05-11 • 16:05:04
Postat av: emma fors / forzi.blogg.se

holländska storhästar har mkt blod och är nerviga? men det stämmer sålångt vad jag har sett på alla holländska jag har ridit. :)

2011-05-11 • 16:13:23
URL: http://forzi.blogg.se/
Postat av: elso

Irländska hästar = grova, starka i typen, mycket ridna ute, mycket och tidigt hoppade högt, inte ridna på marken.

Tyska hästar = nätta, lätta i typen, mycket tävlade och markarbetade, gramanridna / ihoptryckta. Går med näsan på tok för långt ner så de ofta inte hinner se hindret, stämmer i synnerhet på en del ponnys.

Holländska hästar = sportig modell, ganska mycket blod, oftast välstammade, anses vara "fint" med hästar från holland, mycket unghästar som exporteras därifrån.

Polska hästar = anses ofta vara lite mindre värda, går ofta till ridskolor, ganska "hårt, tufft" behandlade vilket som resulterar att folk säger att dom blivit misshandlade, ofta lite bakskygga men väldigt lugna och snälla i temperamentet.



Är bara vad jag hört, tror du agree:ar en del av det i alla fall ;)



Vet inte ens om det var fördomar jag skrev men ja, du fattar poängen :p

2011-05-11 • 17:12:29
URL: http://vardagselsa.blogg.se/
Postat av: jacqueline

Tyska hästar går inte i hage.

Tyska hästar rids in och tränas hårt redan vid tidigt ålder.

Irländare är grova har höga knän, spända att rida. Har gått mkt jakt.

Polska hästar är lugna,trygga. Är lite begrensade. Är rida mkt i skog och mark.( med undantag för din snygging som jag tror kommer bli en super häst)

Danska och holländska hästar är ofta väldigt väluppfostrade.



Har sett många hästar som inte stämmer in. Men man får ha lite fördommar med glimten i ögat =)

2011-05-11 • 21:02:11
URL: http://amateurriders.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0