Fördomar om utlänska hästar... ^^

"Utlänska hästar går aldrig i hagen"

Stämmer inte. Det är bara trams ^^ Självklart finns det stora stallar utan
hagar, men det finns det väl här med? Hästarna går i hagen precis likadant
som våra svenska gör. Topphästarna som tävlar de största klasserna till
exempel kanske inte går i hage. Men... det gör inte våra svenska topphästar
heller. Precis likadant! :)

"Nästan alla hollänska, irlänska och tyska hästar är misshandlade!"

Seriöst. Tror ni på den själva? Hästarna är precis lika välskötta där som här.
DÄREMOT så är där endel som avlar lite mer "sporthästar" med mera go i
och dem får ju samtidigt lite tuffare skalle och blir lite nervigare. Inte är
de misshandlade för det? Nejdå. Det är bara våra typiska små ponnyryttare
som tycker det känns bra att säga att deras ponny som importerades
från *** behandlades sååå illa och har aldrig haft det så bra som den har
det nu. Gulligull.  Bullshit säger jag :) Jag har mött tillräckligt många
importerade hästar för att stå för den saken.

"Utlänska hästar är så magra när de kommer! De har inte fått
mat som de ska :o"

Njae... Hästarna är ofta i väldigt fint skick när de åker från stället de bott
på, men på många hästar så tar resan hårt på dem. Även om de näst intill
alltid åker första klass i fin lastbil med mat och vatten hela vägen, så tar
resan på kroppen och då tunnar de ur under resan. Så, det handlar inte om
att de inte får någon mat där de kommer ifrån, utan det är själva resan som
tagit hårt på dem. De kanske inte är vana vid att åka? :)
Oftast så tar de sig i hullet väldigt snabbt sen när de väl landat och kan pusta
ut igen.

"Polska hästar är inte mycket värda och har mest gått i skog och mark"

Pja, hur mycket de är värda beror ju på vad det är för typ at häst, precis
som här i sverige. Även i Polen finns det riktigt fina (och då såklart dyra)
hästar, samtidigt som det finns robusta ponnys hämtade från det vilda ;)
Min Angelo är ett jättebra typexempel på hur en polsk storhäst är!
De är helt grymma på att få till supertrevliga hästar med bra kapacitet.
De brukar nämnligen ta en trygg polsk märr, stadig och bra i lynnet,
och sen använder de en tysk/hollänsk hingst till den och vips, så blir
det en FIN häst, med SUPERbra psyke! Inom snar framtid så är det dessa
här hästarna som kommer värderas högre än de alldeles för högt avlade
hästarna med för mycket blod som är för svåra för 90% av alla som rider.

"De som säljer från utlandet är oseriösa!"

Ja jo, men absolut. Precis lika oseriösa som vi svenskar är. ^^
Självklart finns det oseriösa människor som exporterar hästar hit, men
och hur jäkla många svenskar här är inte orseriösa också? :o
Typ likadant. Vi är inte bättre.

"Utlänska hästar rids och tränas HÅRT från TIDIG ålder!"

Pja, väldigt många av er tycker ju att jag tar min häst alldeles för
hårt och DET säger väl allt. Jag kan hålla med om att hästarna tas
och rids MER än vad svenska oftast gör från 3-4 årsåldern, men det
säger liksom inte så mycket. För vi här i sverige är helt otroligt
försiktiga och rädda att ta våra stackars små djur för hårt.
Jag märker ju att många tycker jag tar min FEMÅRING alldles
för hårt. Den stackaren hoppar ju så ofta :o och den stackarn
galopperas ju sååå mycket och den stackaren... och den stackaren...
Men jag säger då bara det. Hur lär ni ett barn att läsa? Genom att träna
tio minuter knappt en gång i veckan? Tror inte det. Innan ma har grepp
om hur man ska göra , så måste man ju öva ofta! Precis likadant gör jag
när jag lär min häst att hoppa. Så ofta som möjligt övar vi. Tills vi kan grejen.
Tills det går som ett rinnande vatten. Först DÅ behöver man inte öva lika
ofta. Men, fortfarande så måste man ju hålla det vid liv.
Att lära sig läsa fort exempelvis lär man ju sig genom att läsa jättemycket
och ofta. Att lära en häst hoppa lydigt och  få styrka gör jag genom att öva
ofta på småhinder. Jag snackar inte om att hoppa skyhöga hinder hela tiden,
absolut inte. Men småhinder skadar dem inte.

"Irländare är grova, har höga knän och är inte ridna i form öht"

Delvis sant! Jag har mött måånga irlänska ponnys och skulle väl säga att
75% är väl alltifrån "normal kroppsbyggnad" till lite grövre. Höga knän har
jag faktiskt inte upplevt att sådär jättemånga har, som jag även själv trodde
innan jag fick egen erfarenhet! Att dem inte är ridna i form.. Haha, näe.
Alltså. Många är väl inte riktigt ridna på det sättet. De tänker mer på att rida
framåt och så, än att rida dem i form.
Måste säga att irlänska ponnys däremot är otroligt stabila och går verkligen
fram överallt. Sällan tittiga och de har mycket go i sig. De vill mycket!





C-ponny på bild, från tyskland! Finns någonstans i stockholm nu..

Nu är detta vad JAG har erfarenheter utav. Dela gärna med er av era!


Fler sånna här inlägg kommer i framtiden ifall ni tyckte det var intressant ;)


Kommentarer
Postat av: Henrietta

bra inlägg! :)

du får göra fler sånna :)

vad jag vet och som en vi känner sett och hört så i irland när de rider in så hittar de den starkaste eller grovaste mannen de vet och sätter den på ponnyn/hästen och sedan galopperar i 1 timme och vips så är hästen inriden. Har en som vi känner som sett detta med egna ögon tyvärr

2011-05-11 • 21:39:52
URL: http://ridersjumping.blogg.se/
Postat av: Therese Jensen

Vad man än säger om utländska hästar och hur man än tycker om utländska hästar så är det ju oftast dem som är i toppen på en resultat lista. Iaf vad det gäller ponny, har inte så bra koll på storhästarna :)

2011-05-11 • 22:45:54
URL: http://livetenligttherese.webblogg.se/
Postat av: mathilda

många irlänska hästar har blivit misshandlade, min häst hade sår och man såg tydligt det på henne. hon klarar inte av män.

2011-05-12 • 21:48:47
URL: http://nattstad.se/teamfagereke
Postat av: Anonym

min häst kom till sverige från tyskland med kedjor intryckta i benen och sår överallt och nya människor kan inte hantera den, så sitt inte och skriv att europeiska hästar inte blir misshandlade!!

2011-05-13 • 14:26:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0