Att sälja till ridskola - mina åsikter

Typ 80-90% av alla som har en egen häst skulle aldrig någonsin kunna tänka
sig att sälja till ridskola. Jag hör detta hur ofta som helst när jag snackar med
folk och jag är så trött på folks okunskap.
Jag tänker ta upp ett par vanliga argument som folk brukar komma med och
sedan berätta vad jag själv tycker.
"Hästarna slits sönder på ridskola"
Ursäkta mig, men va? För det första tror jag att ni själva rider era hästar hårdare
och mer fysiskt krävande än vad barnen gör på ridskolorna. Hästarna har ofta
bra individuella scheman över hur mycket de ska gå per dag som är anpassade
efter hur mycket de behöver och vill gå. De slits inte sönder.
"Ungarna bara rycker dem i munnen och sparkar dem i magen!!"
Haha, detta argumentet är ju för roligt. Rycker i munnen så att det skulle göra
ont på hästen tror jag inte. Det är nog mer att tyglen glappar emellanåt som gör
att det ser ut som att det rycks i hästarnas mun. Alla är nybörjare någon gång och
man har ju inte balansen ibörjan. Vi ALLA har varit nybörjare och hur ska vi lära oss
om inte det hade funnit så många fantastiska ridskolehästar? För nästan allihop av
oss har ju någon gång börjat på ridskola för att lära sig och senare kunna köpa egen häst.
"Hästarna får inte gå ut i hage"
Ridskolorna har samma lagar och regler som alla andra...
"Bara dåliga hästar hamnar på ridskola"
Det där stämmer inte alls. Ridskolorna satsar faktiskt stora pengar på att ha trevliga
och fina hästar. Hur skulle de kunna få dit elever om de köpt dåliga hästar?
Efter att ha jobbat hos Sveninge så länge så har jag sett vad det är för hästar som
ridskolorna köper och de lägger ju fasiken mycket pengar för att få fina trevliga hästar!
De allra största ridskolorna köper ju häst för över 100 000 kr. 
"Min häst är alldeles för fin för ridskola"
Hur kan en häst vara för fin? Var går gränsen? Hur många som helst som Sveninge
sålde till ridskolorna var max 10 år och gick stadigt 110-120klasser eller ponnysar som
tävlat LB och LA. Är dem hästarna för fina för ridskola?
"Hästarna mår inte bra på ridskola"
Åh, men tänk efter. Vad krävs för att en häst ska hålla sig glad? Inte mycket egentligen.
Mat, vatten, att få komma ut kanske och kärlek. That´s it. På en ridskola så kan du alltid
vara stensäker på att de får mat, de får vatten, de kommer ut, de får sin motion samt
tänk så jäkla många som överöser hästarna med kärlek! Det är alltid många som kommer
ÄLSKA hästen. Tänk så mycket pyssel, borstning mm det får på en ridskola :) De blir ju
VÄL omhändertagna!

Jaa, osv osv... Listan kan göras hur lång som helst.
Jag själv säljer MYCKET hellre hästar till ridskola än till en privat. Tänk liksom,
kvittar vad en privatryttare säger, de kan ljuga dig rätt upp i ansiktet och hästen
kan hamna precis var som helst. På en ridskola så kan du ju ändå känna en trygg-
het med att där varje dag är hundra ögon som ser hästarna och ridskolorna KAN
inte missköta en häst utan att det skulle anmälas med en gång. Eller hur?
Du kan aldrig någonsin vara säker på att din häst får ett fortsatt bra liv ifall du säljer
till någon random. Kvittar hur bra det låter, så kan det ju gå åt skogen.
Jag hade varit jättestolt om en ridskola köpt min häst! Tänk, min häst kommer lära
så många ryttare att bli bättre. Min häst kommer göra så många glada!

Sen visst, det finns ju fortfarande sånna små ridskolor långt ut i skogen som inte
är så seriösa. Men det märker du ju ganska fort om en sån skulle ringa.
Men annars vågar jag påstå att alla ridskolor som är godkända av ridsportförbundet
har väldigt hög kvalité på sina hästar och personal.

Självklart så har inte alla hästar psyket till att klara av ryttarbyten och att det kommer
olika in i boxen ofta. Men ridlärarna som är ute och letar häst, har faktiskt ett väldigt
gott öga för vilka de tror skulle passa. Och skulle det bli fel, så brukar de vara jätte
duktiga på att hitta bra lösningar för hästen.  Sen är inte alla hästar rätt byggda för
att kunna gå på ridskola. Men, sånt ser ju personalen innan de köper hästarna.

Som sagt. Jag är alltid nervös ett bra tag efter när jag säljer häst till privatperson.
Är aldrig nervös när jag säljer till ridskola.



Remember! Vi har ALLA varit nybörjare någon gång.


Skriv gärna vad ni tycker! :) Alla har ju så olika åsikter, roligt att höra
både om vi delar eller kanske tycker heelt olika ;)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller tyvärr inte med dig.

Aldrig ens vistats på en ridskola där de har korrekt utpassade sadlar, de flesta har legat så illa att man får ont i magen bara av att glo på eländet. Att tyglarna glappar är en sak men alla dunsar i ryggen och drag i munnen kan inte vara speciellt skönt alltså.

Jag anser att alla ridskolor borde ha som regel att byta ut sina hästar regelbundet så de slipper bli så träiga och deppiga som många är.

Finns säkert undantag men jag personligen skulle aldrig i livet sälja till en ridskola.

De är oftast inte speciellt petiga med om hästen är helt fräsch, har sett ett antal ridskolor med hästar som helt klart borde åka raka vägen till en klinik för en hältutredning men de väljer att blunda istället. Finns självklart nötter även bland privatpersoner men jag vete tusan om de inte ligger i lä när det kommer till de som ska tjäna pengar på hästarna.



Men som sagt, alla är vi olika =)

2011-05-25 • 23:19:22
Postat av: jacqueline

Till dig ovan.

Jag vet inte riktigt var du bor & vilka ridskolor du har varit på.

Men på "vår" ridskola går nästan alla hästarna med utprovade equipe sadlar. Och det kallar jag inte dåligt!.

Hästarna går ute en stund varje dag.

Sen går dem ute dygnet runt hela sommaren i en stoor flok i kuperad terräng.

Sen visst det finns dem som är helt nybörjare som kommer i obalans, inte hittar takten osv. Vist det känns kanske för hästen, men tänk på att det är några väl utvalda hästar som går med dem helt totala nybörjarna. Detta är hästar som är väl musklade i bra kondis. Dessutom med ett toppen psyke.

Men tänk också på att det finns alltid en ridlärare i mitten & ser till så att det går rätt till.

Och sen går inte alla hästarna alltid med nybörjare.

Det finns gryymt skickliga ryttare som rider på ridskola också.

Även personalen kan rida & trimma på hästarna så dem går rätt och får bra & fina muskler.

en väl musklad häst håller bättre.

Tycker det är mycket mer skrämmande att se hur visa privat hästar, främst ponnyer har det.

Där sitter en ryttare som egentligen inte är så duktigt eller skicklig men tycker själv att dem är bäst i världen. Så ska dem sitta och rida sin häst hemma och så gör ryttaren fel och hästen förstår inte då blir ryttaren arg på hästen och ska tillrättvisa den.

Är då den ryttaren ensam på banan eller i skogen så är det inte kul för den stackars hästen.

Har sett mycket okunskap i mina dagar när hästarna får lida.

skarpa bett, graman, sporrar & spö i fel händer är inte roligt.

en privat ryttare i skogen kan slarva med sadlar,skor,vetrenär,foder osv osv.

Nej att sälja en häst till ridskola är enligt mig en bra trygghet.

Jag själv sålde min älskade gamla tävlingshäst till en ridskola. Dem är så nöjda med honom & han är en riktigt storfavorit. Kan säga att han Älskar livet som lektionshäst. Kommer in i ridhuset varje lektion med örronen spättsade. Nej ångrar inte en sekund att dem köpte honom :)

2011-05-26 • 08:54:03
Postat av: Anonym

beror ju på vilken ridskola de hamnar på. jag skulle aldrig sälja en häst till ridskolan jag red på förr! Men det finns såklart superbra ridskolor också.

2011-05-26 • 10:38:08
URL: http://klaru.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag är lite delad i denna frågan. Det finns superbra ridskolor som tex Borås FRK men vi ser ju typ på Jönköpings, usch!! Och jag gillar inte riktigt ditt sett Alex, du borde tona ner dig lite, du har inte rätt alltid. Du verkar som du tycker att du är så himla viktig.

2011-05-26 • 12:05:54
Postat av: emma fors / forzi.blogg.se

håller inte med dig. då min mamma är sadelutprovare vistades vi på ridskolan en dag när hon provade ut sadlar och fick se på några lektioner, där 5 bommar på sadlarna var av utan de märkt ngt och ridits med, sedan låg alla andra sadlarna fel och behövdes stoppas om den det kunde dom inte lägga pengar på. när vi kollade igenom hästarna i stallet hade alla skav efter sadel, brännskador på benen efter benskydd/lindor. Var där även och kollade på en häst jag var intresserad av som var halt fast dom red på den och då menar jag två gradit halt, jag vet inte vad du ser för lyxridskolor men jag har sett så många som inte är i den klassen du sett. håller med de ovansom skriver, tycker inte om såna här inlägg för det är som om du ska rätta en om vad som är rätt och fel, men i sverige är det rätt till att få tycka å tänka som man vill :)

2011-05-26 • 12:32:31
URL: http://forzi.blogg.se/
Postat av: Irene

Kul med åsikter åt båda hållen. Det är nog bara att konstatera att det finns bra ridskolor och det finns ridskolor som knappt går ihop ekonomiskt där man kanske tullar lite på tex sadelkvaliteten.



Och att det finns hästar som stortrivs på ridskola och de som inte trivs alls där.



Så Alex, fortsätt att provocera lite med dina inlägg. Det får oss att tänka till!!!

2011-05-26 • 12:48:34
Postat av: Jenni

Dom ridskolorna jag har befunnit mig på så hade jag inte tvekat en sekund om jag haft en häst som passat :) min förra ponny går på ridskola nu, det är det bästa stället hon varit på sen vi sålde henne.

2011-05-26 • 14:10:52
URL: http://jennikristensson.blogg.se/
Postat av: Sara

Håller med dej till viss del. självklart finns det många bra ridskolor där hästarna blir kollad av kiropraktor, tandläkare, har utprovade sadlar, får den mängd mat dom behöver m.m Dessa ridskolor skulle jag med kunna sälja min häst till.



Men sedan finns det tyvärr fler ridskolor som är dåliga än dom som är bra. En ridskola en bit härifrån skulle jag aldrig få för mej att sälja häst till. Dom är smala och får verkligen inte den mängd mat dom behöver, dom får gammal dammig halm för att äta upp sej ist för hö och krafft foder. Vissa hästar är halta och ridläraren (som är den enda utbildade av 3 st.) ser ingenting, även fast föräldrarna (som oftast inte alls är hästkunniga) på läktaren ser att hästen rä väldigt halt. föräldrar och elever går till ridskole chefen och berättar att hästarna är halta men hon väljer att lyssna på denna okunniga ridlärare som säger att det minsann inte är fel på hästarna.



Skulle dom nu se att en häst blir halt ställer dom av den ett tag och när den är halt fri sätts den igång för att sedan bli halt igen, såhär ser det ut i 9 av 10 fall på den ridskolan UTAN att dom ens tänker tanken att kolla upp hästen. Har dom väl kollat upp en häst och den tex haft en senskada och blir frisk förklarad skrittar dom hästen i max i vecka och sätter sedan in den på lektioner på 1 timme, detta är då inga lugna lektioner utan den går precis på samma sätt som alla andra, har häststackarn riktig otur får den gå 2 eller 3 lektioner/dagen fast den precis blivit frisk förklarad.



Dom går med icke utprovade sadlar som klämmer och jag vet inte allt på dessa stackars hästar, betten är alldeles för långa m.m



Det finns inte en ridlärare som rider igenom dessa hästar NÅGONSIN så dom är stela och hemska, finns dessutom inte såpass duktiga elever som klarar av att göra det så du kan ju tänka dej hur dom är att sitta på.

Vissa av hästarna har tröttnat och vantrivs så mycket att dom börjar bita, hugga och sparka elever och föräldrar men då tycker dom bara att hästen helt utan anledning blivit sur och tänker inte på att den kanske behöver komma bort från ridskolan. Dom har hästar på 24 år (som är så stela att dom ser halta ut 24/7) som får gå 1,5 timmes lektion plus 2 till 3-4 ggr i veckan.

Dom har elever på 90 - 110 kg som får sitta på små omusklade ponnysar för att dom inte har tillräckligt med storhästar.



Det absolut värsta är att alla styrelse medlemmar rider på ridskolan eller har barn som rider där och säger inget om detta som enligt mej är rent djurplågeri till ridskole chefen för dom är rädda att dom inte ska få rida kvar utan ist blundar dom och tycker att det inte är så farligt.

Hästarna har så lite spån att stå på så dom får skavsår på haserna och detta endast för att ridskolan tycker inte dom har råd att köpa mer spån och mat än vad dom redan gör.



Då dom inte har plats till alla hästar så får vissa gå i manegen och 1 häst får stå helt själv ute i en lada där det drar och är jätte kallt vintertid.



Det enda positiva med denna ridskola är att hästarna får gå ute minst 6 timmar om dagen plus att vissa av dom kommer ut och tävlar minst 2ggr/ månad och dom har stora rymliga boxar. Är endast 5 ponnysar som står i spilta.



Finns så mycket mer att berätta men tycker detta räcker. Som sagt så behandlar inte alla ridskolor sina hästar såhär men jag vet att det finns många många fler än bara denna ridskola där hästar lever såhär.



2011-05-26 • 14:25:29
Postat av: ANNA NORDBECK

Tycker att du har helt rätt! men måste ändå säga mina åsikter! många hästar som kommer till ridskolor blir sura och vrånga för där är så mycket folk hela tiden. och de har ingen "speciell" person de kan lita på. har varit med om det nästan överallt. att hästarna blir osäkra, och har man en häst som går lb-la så kanske man inte väljer att sälja den till en ridskola då man kanske vill att den ska fortsätta tävla i de klasserna och kanske högre? :) har inget alls emot dina argument, men vill också få fram mina åsikter. ridning på ridskola har jag däremot inga problem med, alla har vi ju somsagt varit nybörjare! :)

2011-05-26 • 15:38:54
URL: http://eliani.blogg.se/
Postat av: Linn

Var jag som skrev det översta, vet inte varför mitt namn inte kom med för jag skrev in det. Står helt klart för det jag skrev iaf och härnere skulle då aldrig någon ridskola lägga 20 000 på en sadel till sina hästar.

2011-05-26 • 16:47:31
URL: http://qaskiz.blogg.se/
Postat av: Elin

Skulle aldrig sälja min häst till ridskola! det bara är så.

2011-05-26 • 16:54:34
Postat av: cornelia

Svårt att dra alla över en kam, med tanke på hur mycket det skiljer sig mellan ridskolor i sverige. Helsingborgs hästar är hur fina som helst, och bara med tanke på det får man känslan av att de har det bra.



Däremot, var jag på en annan ridskola, där hästar över 25 års ålder, som hade haft skador, sjukdomar, tävlat hårt hela livet, gick flertal gånger i veckan. Sälja hästen dit? nejtack.

2011-05-26 • 18:19:12
Postat av: Louice

vet inte vad jag tycker om saken, för har aldrig tänkt på de :P...men tycker dom som har kommenterat, och klagar på dig är tröga...du skriver klart och tydligt att det är DINA åsikter, och att det är vad du tycker.

Så kommenterar dom att detta är sverige och att alla har rätt att tycka vad dom vill...

Ja, sant? du har inte sagt nått annat? asså skärp er folk xD hahha

2011-05-26 • 20:12:08
URL: http://louiice.blogspot.com
Postat av: Alex

med tanke på hur illa det kan gå om man säljer till privatpersoner, att dom inte skor eller ens verkar hästen, eller ger den för mycket/för lite mat. SÅDAN okunskap finns aldrig på en ridskola, eller ska iallafall inte finnas.

och en sadel kan vara bra även fast den kostar 5000.

2011-05-26 • 20:17:46
URL: http://frokenhadin.blogspot.com
Postat av: DG

@Sara

Varför anmäler du inte bara ridskolan till för brott mot djurskyddslagen? Har för mig att det är länsstyrelsen man ska vända sig till. Inget lär hända om ingen reagerar. Och ärligt talat det är exakt lika dåligt av dig att inte göra något, som det är att styrelsemedlemmarna inte gör något.



Och angående det här med "icke utprovade sadlar"/sadlar för 20 000. Det är LÅNGTIFRÅN alla privatryttare som har det heller. Jag själv tex har det definitivt inte. Men att hästarna skulle lida, bara för att de inte har specialanpassade sadlar, kom igen liksom. Var lite realistiska nu, troligtvis så orsakar alla som har kommenterat på detta inlägg sina hästar mer lidande genom småfel i sin ridning, än vad en "icke utprovad" sadel gör.

2011-05-26 • 22:10:28
Postat av: sara

Jag har anmält dom mer än 1 gång men dom åkte inte ens dit och kollade då dom ansåg att det inte kunde vara så farligt eftersom ingen annan sagt något :S



Jag har inte heller utprovade sadlar till alla mina hästar men jag har ögat för att se om dom trycker eller liknande vilket dom inte gör så självklart behöver man inte utprovade sadlar. Men i detta fall så ligger dom flesta sadlar och trycker så illa så flertalet hästar har haft inflammation i manke och rygg pga sadlarna.

2011-05-27 • 17:31:25
Postat av: DG

Fortsätt driva det då. Filma en lektion med halta hästar. Ta bilder på de smala hästarna, tryckskadade mankar etc, och skicka in. Fortsätt helt enkelt driva det så att de inte kan ignorera. Är det så illa som du beskriver så lär de åka dit direkt vid en inspektion.

2011-05-28 • 17:39:36
Postat av: sara

Tyvärr är det inte så enkelt att sätta dit någon. Var en häst i ett stall en bit bort från mej som blev så fruktansvärt vanvårdad. Jag åkte dit och tog kort och filmade denna stackars häst och skicka det till dom men helt utan resultat då dom tyckte att det inte var så illa.



Hästen fick mögligt hö, hade inget att stå på förutom cementen, JÄTTE smal, hovar som inte sett en hovslagare på ett bra tag. Han som ägde hästen mockade inte (han la allt i en hög i boxen, som förövrigt var ett gammalt ko stall med en fåra i mitten och tog bort det typ varannan vecka.



Anledningen till att dom inte tyckte det var så illa var för att den stackars hästen gick på "lösdrift" som dom så fint kallade det. Den hade en liten hage och det här ko stallet utan strö att gå in i.



Som tur var hittade ägaren hästen död i hagen en kort tid efter jag lämnat in sista klagomålet.

2011-05-28 • 18:16:48
Postat av: sandra

hej!

läste bland dina kommentarer i nåt inlägg att någon eller du eller hur det nu var tränade eller tränat för ann lavén i ängelholm.



jag tänkte mest fråga om du vet om hon har någon hemsida eller så?!



//sandra

2011-06-04 • 05:31:07
URL: http://saaaandii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0