Alltid efter svettigt ridpass

Alltid när jag ridit ett lite hårdare ridpass där han fått anstränga
sig lite extra kanske, så spolar jag alltid benen i kallvatten eller
masserar jag in liniment på benen efteråt. Vatten om det är soligt
ute och liniment ifall det inte är någon större "risk" för sol. Har sett
hästar få enorma brännskador utav liniment när solen stått på, så
det får bli vattenslangen ifall solen är framme ;) Vatten är ju det
bästa egentligen tror jag?

Det sitter i ryggmärgen på mig att alltid spola/linimenta benen efter
ett hårt pass. Känns bra och det är ju faktiskt förebyggande för skador
och bra för senor samt ligament. Blodkärlen i hästens ben drar ihop
sig när man kyler och har det uppstått en liten skada på benet kan
blödningar förhindras snabbt vid snabb nedkylning och man kan även
förhindra att en liten överansträning utvecklas till en större skada.

Har ni något sånt där speciellt ni "bara måste" göra före/efter ett ridpass? :)
Dela gärna med er!



(Haha inte lätt att hålla en häst som itne står still, spola, sikta
och fota samtidigt xD )

Kommentarer
Postat av: Ingela

Arnika o back on track om hästarna går in efter hårt arbete. Helst vill jag låta dem gå ute i hagen för att få bort "slagg", men det går ju inte alltid...

2011-05-16 • 15:09:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0