Het häst på hinder?

Man kan se otroligt många ponnyryttare som har stora problem
med sina lite hetare ponnys vid hoppningen.
Jag fick ju just en
sån här fråga sist på frågestunden och tänkte att jag skulle utveckla
mina tankar och åsikter lite om hur man kan gå till väga.
Ingen häst är den andra lik och därmed får man ju hitta olika övningar
för varje häst.

För att nämna några olika sorters hästar till en början med, så finns det
ju den heta hästen som är väldigt känslig och hoppar i luften så fort man
rör den med skänkeln eller blir väldigt stutsig så fort man rör den i munnen.
Samtidigt som när man inte gör någonting, så galopperar den gärna på - fort!
Den här hästen är otroligt dåligt uppfostrad i ridningen. Den är bortskämd och
fruktansvärt lat. Med vissa undantag,
så är de oftast inte rädda utan har bara kommit på sina knep för att få sin
ryttare att sluta begära något utav den. Många ryttare som sitter på dessa
hästar klappar oftast bara om dem och tycker de är sååå duktiga så fort
den inte stutsar alltför mycket. Men tänk efter. Ponnyn är smart.
Så länge man inte gör något åt saken så blir det ju inte bättre heller.

Sitter jag själv upp på en sån här ponny så blir jag irriterad ganska fort och
börjar ganska snabbt kräva att den slutar upp med tramserierna.
Otroligt mycket ben om och håll kvar i munnen. Visst, det blir till 99 %
tjafs ibörjan. Ponnyskrället är ju inte van vid att någon sätter lite press
på den. Den är fruktansvärt lat och van vid att komma undan.
Men saken är den att just dessa ponnyer, så fort dem fattat grejen att det
inte finns någon mening och att det inte accepteras att de stutsar
rundor så fort man rör den så blir dessa otroligt roliga att rida!
Traggla runt på volten, flytta mycket fram och tillbaka i sidan och
aktivera ponnyn! Sitt inte och bara bromsa, utan rid FRAMÅT.
Ta konflikten med dem och sätt press på dem. Ge det en stund
och var koncekvent. Du kommer få en helt annan känsla efter att
de släppt efter. DÅ kan du börja rida. DÅ kan du börja hoppa.
Du ska se att du nästan kommer tycka att ponnyn är lite lat att rida
när de väl släppt efter och då är det bara ännu mer ben som krävs.
Ponnyn kommer bli trött ganska fort, för nu helt plötsligt kommer ponnyn
jobba med hela kroppen istället för att bara springa iväg.
Träna mycket lydnad på småhinder. Mycket stuts och kombinationer.
Massor av volter både före och efter hinderna så ponnyn lär sig att
lyssna på dig hela tiden. Tänk på att så fort den släppt och du kan
börja rida mellan hand och skänkel så kommer den bli trött fort.
Avsluta passet så fort den går bra. Beröm!
Nu är det här MINA åsikter. Diskutera gärna vidare bland kommentarerna!
Jag är inte den som sitter och daltar med hästarna jag rider, utan jag
rider hellre ett kort pass och kräver att den ska jobba under den tiden
jag rider. Där är säkert dem som tycker jag är för tuff mot hästarna jag
sitter på, men det är inget jag bryr mig så mycket om. Det är stora
djur vi håller på med, de får inte lov att bete sig hur som helst :)

(Får väl tillägga att vet jag om att hästen är rädd, eller känner att
den är rädd, så får jag ju givetvis ha en annan plan för den hästen.
Men i 99% av fallen så är de bara dåligt ridna och uppfostrade.
Hur jag rider en häst som blivit skrämd eller är rädd kommer i ett
senare inlägg! :) )






Fortsättning på hur man kan göra med olika typer av heta ponnys
kommer i ett annat inlägg!

Kommentarer
Postat av: MALOU KASTMAN

Spottis är precis sån!

Hon har ju haft ont i ryggen så hon har ju tyvärr inte kunnat rida på henne så mycket innan för då har det verkligen inte gått men nu när hon inte har ont i ryggen längre och man börjar rida "på riktigt" så blir hon nästan lat istället, dom är smarta faktiskt.. De vet att om dom bara gör så så kommer dom undan för de flesta rider inte på med benen utan bara håller in och bromsar.

Men det har ju gjort skillnad också!

Hon har ju blivit mycket finare att rida nu! :)

2011-03-09 • 14:54:19
URL: http://maloukastman.blogg.se/
Postat av: Hanna

min häst var sån..och vi trodde bara hon var pigg och inte orkade men hon hade ont och det blev jätte allvarligt..nu är hon världens finaste ängel..

2011-03-09 • 16:42:59
Postat av: Anonym

Bra inlägg:)

2011-03-09 • 22:07:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0