Läs detta!

Amanda på bdbn Mandiis har skrivit ett riktigt bra inlägg tycker jag.
Känner mig helt tvungen att dela med mig av den, för det är verkligen
läsvärt. 

 

Ser din häst verkligen dig som ledare?
 

När man kollar runt på diverse "nh-människors" bdb:er, hemsidor, bloggar osv så möts man ofta av samma sak och tanke. "Jag vill att hästen ska se mig som en naturlig ledare och följa mig som en". Men, hur ska hästen kunna se dig som ledare när du spenderar 1-3 timmar hos den per dag? En ledare för hästen är en HÄST som bevakar flocken 24 timmar om dygnet, varnar sin flock för faror och gör allt för att skydda den.  Tänk efter, är detta verkligen DU? Är detta hur er relation ser ut? Är hästen 100% trygg med dig? Frågar den dig innan den flyr från faran?

Jag vill inte att mina hästar ska se mig som ledare för jag vet att jag aldrig kommer kunna uppfylla de kriterierna som en ledarhäst har. Dessutom tror jag inte att en häst någonsin kommer se en människa som en ledarhäst, för det är inte naturligt. Men det betyder inte att man inte kan ha en bra relation. Man måste bygga och hjälpas åt, men jag tror det måste vara ömsesidigt.
 

Jag vill att mina hästar ska se mig som en likvärdig varelse, vi tar och ger och har respekt för varandra. Självklart tillåter jag inte mina hästar att göra vad som helst för detta, det finns gränser inom helt vanliga relationer också. Jag vill vara min hästs bästa vän, i den mån jag kan. Man måste skapa en helt egen och unik relation till sin häst. Och man måste komma ihåg att man aldrig kan ersätta en annan häst, på något sätt och det är många som glömmer. Tyvärr så tror de att om man gör lite nh tricks så kommer hästen att se dig som ledare och älskar dig över allt annat, det är inte så det funkar!


Bara lite tankar som slog mig, var tvungen att dela med mig. Och detta är absolut inte riktat MOT någon utan bara min tanke om mycket ogenomtänkta saker folk slänger ur sig vilket jag sett en del av på sistone.

/Mandiis@bdb



Håller verkligen med Amanda till 110%. Har funderat på detta många gånger.
Givetvis har jag frågat Amanda ifall jag fick använda hennes text på min blogg;)
Bilden är också lånad från hennes bdb.

Kika in på Mandiis på bdb.


Kommentarer
Postat av: Jessie

Riktigt bra skrivit. Håller med till 110 % helt klart. En tanke som har slagit mig med. =)

2011-01-25 • 21:39:03
URL: http://jessicaapalm.blogg.se/
Postat av: Jossan & Nessie

Gud vad bra skrivet!



Åååh så fina hästar det är på din header, jätte bra blogg också :D

2011-01-25 • 22:00:13
URL: http://goodness.blogg.se/
Postat av: Agnes - Hästskötare i England

Amanda är klok hon :))

2011-01-25 • 23:08:05
URL: http://nikonian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0