Tips till svårfödda hästar?

Har du något bra tips på att få hästarna lite tjockare? Har en häst
som vägrar lägga på sig.. Nu får hon lusern, korn och olika kosttillskott
och sen har hon fri tillgång på hö! Vågar inte ge henne något med så mkt
energi eftersom hon är så jäkla pigg och energisk i sitt sätt! Är verkligen i
behov av hjälp:) tycker alltid du har så bra knep och tips!


Sv. Hej! Först och främst så avmaskar jag! För att vara säker på att det inte
är mask i magen som spökar. Mina hästar får fri tillgång på hösilage, och bara
några nävar kornkross.
Hm, lusern hade varit mitt största tips, men det hade du ju redan provat :)
Ibland är det ju så att vissa hästar tar det ett tag att "komma ikapp".
Hur gammal är din häst? Är där mycket fullblod i den? Sånt spelar ju också
in ganska mycket. Vet flera hästar som varit väldigt taniga fram tills de varit
sisådär sex år gamla och då helt plötsligt så växer de till sig och blir rundare
i kroppen. Fullblod är ju alltid lite svåare och de är ju byggda "smala".
Vissa hästar har jag fått ta bort den fria tillgången och istället ge små portioner
ofta istället - för att dem lite tappade aptiten när de såg maten hela tiden.
Har du kollat tänderna? Så att din häst kan tugga och tillgodogöra sig fodret ordentligt?
Där är också en stor bov ibland, som trots allt är ganska så enkel att fixa till!
På en annan häst tillsatte jag olja i fodret, och vips så blev hästen bättre.
Har en vän till mig som använder sig utav fodret "Dodson & Horrels build up" och
fick mirakelresultat.

Det är mina tips jag kom på just nu!

Ni som läser min blogg får mer än gärna komma med tips ni också! :D
Vi ska ju hjälpas åt!



Hoppas jag kanske kunde komma med något tips till dig, och att din häst
lägger på sig lite hull snart!  :D

Tänk om alla tjocka hästar hade kunnat dela med sig lite? Så enkelt det varit! ;)

Kommentarer
Postat av: jacqueline

Kraffts soja olja är super! Kraffts groov är också väldigt bra. Funkar super på heta hästar!

2011-12-23 • 23:36:07
Postat av: Alexandra

jag har en gammal fullblods mix och han har alltid tappat på vinter halvåret. Jag har alltid lagt till kraftgrov 90 på honom och olja. Funkar skit bra på honom. De finns ju även kraft grov 125. Sen har jag en unghäst (blir tre) hon har alltid varit svår att få upp i vikt. Problemet med henne är att jag inte kan ge henne något kraftfoder. Hon blir lös i magen direkt. Så hon får lucern och hö flera ggr om dagen. De är först nu som hon har börjat lägga på sig. Innan har hon bara skjutit på höjden! Hoppas du hittar en bra lösning till dig och din häst!

2011-12-24 • 07:15:22
Postat av: Linn

Krafft rehab eller hippo alfa gör oftast underverk på smala och taniga hästar

2011-12-24 • 07:57:16
Postat av: Irene

Hösilaget kan också vara mycket olika. Det kan vara magert med mycket fiber eller mycket mer proteinrikt och "fett". Det är ju det hästen äter mest och borde alltså påverka mest.

2011-12-24 • 10:55:23
Postat av: Anonym

Tack så jätte mycket för alla tips! Får försöka mig på någon av de olika och testa mig fram tills jag uppnått ett resultat:D tusen tack igen!

2011-12-26 • 23:03:14
Postat av: Pernilla

Gör en analys på grovfodret först e mitt tips (hösilaget) För det skiljer så enormt mycket i näringsinnehållet beroende på var, hur och när det är skördat. Jag tycker inte man ska börja köpa massa olika färdigfoder och testa hit och dit. Har du ett "sämre" grovfoder så behöver du ge kraftfoder med mer protein och energi för att hästen ska hålla hullet. Korn och Luzern är en bra början! Olja är dessutom bra fett, lugnar dessutom heta hästar.

Lycka till och hoppas det löser sig! :)

2011-12-26 • 23:29:51
Postat av: Pernilla

Glömde att skriva att det kan vara bra med ett kraftfoder som de som andra gett förslag på. Det lät lite fel det jag skrev innan, tänkte bara på att många av dem har ganska lika innehåll så mellan många av dem är det inte så stor skillnad :)

2011-12-26 • 23:33:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0